آخرین شرایط کشت و تولید گندم برای سال آینده

به گزارش گیگابلاگ، تهران (پانا) - مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت با کاشت گندم در چهار میلیون و 492 هزار هکتار اراضی کشاورزی تا هشتم آذر ماه، 75 درصد برنامه کشت این محصول تا کنون محقق شده است.

آخرین شرایط کشت و تولید گندم برای سال آینده

اسماعیل اسفندیاری پور ضمن بیان این که کشت گندم در سال زراعی جاری فرایند خوبی را طی می کند، اظهار کرد: کشت گندم آبی نسبت به مدت مشابه سال قبل 7.4 درصد و گندم دیم 3.7 درصد افزایش نشان می دهد.

وی اضافه نمود: از کل چهار میلیون و 492 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم، یک میلیون و 272 هزار هکتار آن گندم آبی و سه میلیون و 211 هزار هکتار گندم دیم بوده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی، برنامه کشت گندم در سال زراعی جاری را شش میلیون هکتار پیش بینی کرد.

طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، وی با اشاره به شرایط مساعد بارندگی در کشور گفت: با توجه به رحمت الهی و بارش های دو سامانه اخیر به ویژه در استان های دیم خیز غرب، شمال غرب و مرکز کشور که بیش از 85 درصد کشت گندم دیم را در اختیار دارند، ارتفاع بارش تا هشتم آذر ماه در این مناطق 39 میلیمتر بوده که در مقایسه با 41 میلیمتر بارش سال قبل و 35 میلیمتر دوره آمار، نشان می دهد شرایط برای جوانه زنی و تراکم بوته در مزارع گندم فراهم است.

اسفندیاری پور ادامه داد: شرایط بارندگی تا هشتم آذر برای استان خوزستان که بزرگترین تولیدکننده گندم کیفی درجه یک کشور است، بسیار عالی بوده است.

وی درباره کشت گندم در سایر مناطق کشور اظهار کرد: کشت گندم در اقلیم های سرد و سرد معتدل مناطق غرب و شمال غرب انتها یافته یا در مراحل پایانی قرار دارند و در نواحی ساحل خزر مانند گلستان و استان های اقلیم گرم و خشک جنوب همچون خوزستان و اقلیم های مشابه تا دهه نخست دی ماه ادامه خواهد داشت.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره توزیع بذر گندم نیز گفت: با توجه به افزایش حدود 20 درصدی تولید و توزیع بذر گواهی شده گندم در مقایسه با مصرف بذر گواهی شده سال زراعی قبل و استقبال خوب کشاورزان از کشت گندم در سال جاری، تا به امروز علاوه بر برنامه بذر رسمی برای تامین نیاز کشاورزان، مقادیر لازم دانه گندم از انبارها توسط سازمان جهاد کشاورزی استان ها پیش بینی شده که در مرحله فرآوری و توزیع بین گندمکاران است.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 7119

به "آخرین شرایط کشت و تولید گندم برای سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط کشت و تولید گندم برای سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید