آقای مکرون فراموش کرده است که لبنان دیگر تحت الحمایه نیست!

به گزارش گیگابلاگ، ایسنا نوشت: انگار امانوئل ماکرون فراموش کرده است که لبنان دیگر یک کشور تحت الحمایه فرانسه نیست.

آقای مکرون فراموش کرده است که لبنان دیگر تحت الحمایه نیست!

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است: رئیس جمهور فرانسه در بازدید اخیرش از شهر بیروتی که در اثر انفجار تخریب شد، در تلاش برای آرام کردن جمعیت پریشان وعده بازسازی این شهر را داده و ادعا کرد که انفجار به قلب خود فرانسه رخنه کرده است. ماکرون اظهار کرد: قلب مردم فرانسه همچنان با ضربان بیروت می تپد.

منتقدانش این اقدامات او را به عنوان یک تاخت و تاز نواستعمارگری رهبری اروپایی در تلاش برای بازیابی نفوذ بر یک سرزمین خاورمیانه ای به دردسر افتاده در ضمنً پرت کردن حواس از مسائل در حال انباشت در وطنش، محکوم کردند. کاریکاتوری در فضای مجازی در حال پخش است که به او لقب مکرون بناپارت، امپراتور ناپلئون قرن بیست و یکم را داده است.

اما حامیان مکرون از جمله برخی ساکنان درمانده شهر بیروت او را تنها امید خود خوانده و از بابت بازدید وی از محله های تخریب شده بیروت، جایی که رهبران لبنان از قدم زدن در آن بیم دارند و همچنین از بابت تلاشش برای پاسخگو کردن سیاستمداران لبنانی از بابت فساد و سوءمدیریتی که مقصر انفجار مرگبار روز سه شنبه گذشته بوده، تحسین کرده اند.

سفر مکرون چالش محوری فرانسه را در ضمنً تدارکش برای میزبانی از یک کنفرانس حامیان اقتصادی بین المللی در امروز یکشنبه برای لبنان برملا کرد: چطور به یک کشور بحران زده، جایی که روابط اقتصادی فرانسه عمیق است، بدون مداخله در امور داخلی آن کمک کند.

جک لانگ، یک وزیر سابق دولت فرانسه که هم اکنون رئیس انستیتوی جهان عرب در پاریس است، اظهار کرد: ما در حال راه رفتن در لبه یک پرتگاه هستیم. ما باید که به مردم لبنان کمک کرده و از آنها حمایت و آنها را تشویق کنیم. اما همزمان ما نباید این احساس را که می خواهیم یک کشور تحت الحمایه جدید برقرار کنیم به وجود بیاوریم؛ چیزی که کاملا احمقانه است. ما باید راه حل های جدید و هوشمندانه برای کمک به لبنانی ها پیدا کنیم.

روابط فرانسه با لبنان به دست کم قرن شانزدهم برمی شود، یعنی زمانی که پادشاهی فرانسه با حاکمان عثمانی با هدف محافظت از مسیحیان مذاکره کرده و در منطقه نفوذ به دست آورد. تا زمان حکم 1920-1946 فرانسه (که لبنان تحت الحمایه فرانسه شد)، لبنان دارای شبکه ای از مدارس و سخنرانهای فرانسوی شد که تا به امروز همراه با روابط نزدیک فرانسه با واسطه گران قدرت لبنان، از جمله برخی از آنهایی که متهم به دامن زدن به بحران اقتصادی و سیاسی آن هستند، بازمانده اند.

در روزهای اخیر یک طومار اینترنتی تعجب برانگیز در راستای تقاضا از فرانسه برای بازیابی حکمش بر لبنان بروز پیدا کرد؛ طوماری که در آن گفته شد، رهبران لبنان ناتوانی مطلق در تامین امنیت و مدیریت کشور نشان داده اند.

این عمدتا یک ایده پوچ به نظر می رسد. خود مکرون به مردم ساکن بیروت در روز چهارشنبه گفت: این به عهده شما است که تاریختان را بنویسید.

همچنین بسکمک این سفر ماکرون را علاوه بر داشتن هدف نشان دادن یک حمایت بین المللی مورد نیاز، راهی برای به دست آوردن کمک اقتصادی برای کشوری با انبوهی بدهی می دانند. اما از نظر بسکمک نیز این سفر نوعی اعمال ریاست است. برخی به طومار اینترنتی مذکور و به سازمان دهنده های آن به عنوان کسانی که فرانسه مادر مهربان را گرامی می دارند، حمله کردند.

کنایه های ظریف دیگری هم علیه این اعمال نفوذ فرانسه صورت گرفت. در حالی که مکرون مشغول گشت زدن در محله های تخریب شده در اثر انفجار سه شنبه گذشته بود، وزیر بهداشت لبنان به بازدید از بیمارستانهای میدانی اعطا شده از سوی ایران و روسیه، بازیگران بزرگ قدرت در منطقه پرداخت.

لیاه، یک دانشجوی مهندسی در بیروت که نخواست نام خانوادگی اش از بابت نگرانی به خاطر تبعات سیاسی فاش شود، عنوان کرد: من مردمی را که خواهان این حکم هستند درک می کنم. آنها امیدی ندارند.

اما او شدیدا با این ایده و کسانی که ماکرون را منجی لبنان می بینند، مخالفت کرد.

او پرسید: او (مکرون) در کشور خودش مسائل را با مردمش حل نکرده است، پس چطور به ما نصیحت می کند؟!

در پاریس مخالفان سیاسی دولت مکرون از چپ افراطی تا راست افراطی به این رهبر میانه روی فرانسه از بابت نواستعمارگری خزنده و کشیدن امتیازات سیاسی از لبنان در ازای کمک هشدار داده اند. جولین بایو، رئیس حزب محبوب سبزهای فرانسه عنوان کرد: همبستگی با لبنان باید بی قید و شرط باشد.

310 310

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 5197

به "آقای مکرون فراموش کرده است که لبنان دیگر تحت الحمایه نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آقای مکرون فراموش کرده است که لبنان دیگر تحت الحمایه نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید