آکنه با رژیم غذایی درمان می گردد؟

به گزارش گیگابلاگ، هیچ کس نباید به دلیل آکنه رنج ببرد یا خجالت بکشد. نگران پوست خود بودن نشانهٔ خود خواهی نیست و آکنه مشکل زیبایی و آرایشی نیست، مشکل پزشکی است که درمان دارویی هم دارد.

آکنه با رژیم غذایی درمان می گردد؟

آیا تابه حال مواد غذایی خاصی را به رژیم غذایی خود اضافه یا از آن کم نموده اید به امید اینکه پوست صورت تان بهتر گردد؟ وقتی صحبت از رژیم غذایی و جوش صورت به میان می آید می بینیم که باور های نادرست زیادی وجود دارند. آیا واقعاً غذایی که می خوریم نقشی در جوش زدن صورت دارد؟

حتماً شما هم شنیده اید که کسی از وجود جوش های صورت خود به تنگ می آید و در اینترنت جستجو می نماید و توصیه به نخوردن مادهٔ غذایی خاصی را می بیند. چنین فردی تنها نیست، جستجوی سریع درهر کدام از شبکه های اجتماعی شما را با انواع پیشنهادات و توصیه ها و اطلاعات و داستان ها در این زمینه روبرو می نماید که چطور رژیم غذایی و مواد غذایی خاصی پوست صورت کسی را دگرگون نموده است. آیا چنین چیز هایی حقیقت دارند؟

دکتر آنجلی ماهاتو، پزشک متخصص پوست و مو می گوید: این موضوعی است که در درمانگاه های مختلف هر روز با آن روبه رو هستم. خیلی از افراد کوشش می نمایند در رژیم غذایی خود تغییراتی بدهند تا بیماری های پوستی خود را درمان نمایند. گاهی افراد این کار را به توصیهٔ دوستان و اقوام خیر خواه خود انجام می دهند و گاهی هم به دلیل اطلاعات نادرست و ناقصی که در شبکه های اجتماعی و اینترنت وجود دارد این کار را می نمایند.

این که افراد به جای مراجعه به کارشناس و متخصص به توصیه های افراد مشهور در شبکه های اجتماعی توجه می نمایند مسئله ای است که به طور مداوم دکتر ماهاتو با آن روبرو است.

شیوهٔ دستیابی افراد به اطلاعات بهداشتی تغییر نموده است و به جای اینکه به دنبال توصیه های تخصصی و پزشکی بفرایند اغلب مردم سراغ شبکه های اجتماعی و اینترنت و صفحات آنلاین می فرایند. این شبکه ها مملو از اطلاعات نادرست است، مطالب بدون ذکر منبع نقل می گردد و محصولات آرایشی و بهداشتی برای فروش عرضه می گردد.

خیلی از افراد با عمل به توصیه های افراد مشهور شبکه های اجتماعی و کسانی که مدعی تغذیهٔ پاک هستند و کسب و کار های سلامتی که مثل قارچ سبز شده اند، به پوست خود آسیب جدی می زنند.

تفاوت میان آکنه و جوش های دیگر

دکتر ماهاتو شرح می دهد: آکنه واژه ای پزشکی برای جوش است و تفاوتی میان آن ها وجود ندارد، اما آکنه نامی است که پزشکان پوست و مو برای نامیدن این بیماری پوستی استفاده می نمایند. انواع مختلفی از آکنه وجود دارد از جمله کومدون یا جوش های سر سیاه یا سرسفید، پاپول یا سفت دانه، پوستول یا چرک دانه، آکنه های گرهی و کیستی.

کومدون ها فولیکول های باز شدهٔ مو هستند که از کراتین، چربی و باکتری ها انباشته می شوند. ممکن است باز باشند (جوش سرسیاه) یا بسته باشند (جوش سرسفید). بیشتر اوقات به صورت برآمدگی های کوچکی روی پوست و معمولاً روی پیشانی و چانه دیده می شوند.

پاپول یا سفت دانه برآمدگی کوچک سرخ رنگی است که معمولاً کوچک تر از نیم سانتی متر است. وقتی سفت دانه ها مرکز زرد یا سفید و در آن چرک وجود داشته باشد به آن پوستول یا چرک دانه می گویند.

آکنه های گرهی و کیستی انواع شدید تر آکنه هستند. آن ها عمیق و دردناک و اغلب عظیم تر از یک سانتی متر هستند. این نوع آکنه ها هفته ها می ماند و دو سه روزه خوب نمی گردد و محتمل است که جای آن بر پوست باقی بماند. آکنه های کیستی برخلاف آکنه های گرهی نرم تر هستند، چون درون آن ها چرک وجود دارد در حالی که آکنه های گرهی زیر سطح پوست و سفت تر هستند.

کومدون ها نوع ابتدایی آکنه هستند که انواع دیگر آکنه از آن ها به وجود می آید. یک فرد ممکن است انواع گوناگونی آکنه داشته باشد، برای مثال ترکیبی از کومدون ها (جوش های سرسیاه و سر سفید)، پاپول (سفت دانه) و آکنهٔ گرهی، بخصوص وقتی آکنه پیشرفته و شدید گردد.

آیا خوردن غذای چرب باعث آکنه می گردد؟

باور اشتباهی وجود دارد که خوردن غذا های چرب باعث به وجود آمدن آکنه می گردد. بنا بر شواهد علمی جدید می گویند مواد غذایی که شاخص گلوکز بالایی دارند یا رژیم غذایی سرشار از شکر تصفیه شده باعث بروز آکنه می گردد. این مواد غذایی می تواند بخشی از رژیم غذایی سالم و کامل هم باشد فقط باید در حد اعتدال آن ها را مصرف کرد.

برای گروه خاص و محدودی از افراد حذف لبنیات از رژیم غذایی برای مقابله با آکنه مفید است. تحقیقات بالینی نشان می دهد لبنیات کم چربی مشکل بیشتری نسبت به لبنیات پر چربی دارند، اما دلیل آن روشن نیست. گروهی از افراد مصرف مکمل های غذایی دارای پروتئین وی (ترکیبی از پروتئین های جدا شده از آب پنیر) را قطع نموده اند و آکنهٔ آن ها بهبود پیدا نموده است.

پس حذف لبنیات در این گروه از افراد خاص و محدود اثر دارد. تشخیص این گروه از افراد سخت است و هم چنین باید بدانیم که لبنیات شامل گروه عظیمی از مواد غذایی می گردد. برای مثال شیر اثری مشابه ماست یا پنیر ندارد. هنوز مسائل زیادی در این زمینه باید روشن گردد.

آیا غذا های بد وجود دارد که باعث جوش و آکنه می گردد؟

برای پاسخ به این پرسش دو موضوع را در نظر می گیرم. می دانیم که آکنه اغلب به دلیل هورمون ها و مسائل ژنتیکی است، عواملی که خارج از کنترل ما هستند. وقتی به کسی بگوییم که غذای بد می خورد و به همین دلیل دچار آکنه می گردد ما تقصیر را به گردن فرد می اندازیم و باعث می شویم که از انتخاب های غذایی خود احساس شرم کند.

بیشتر اوقات آنچه می خوریم هیچ اثری بر آکنه ندارد. موضوع دیگر این است که باعث می گردد افراد برخی غذا ها را از رژیم غذایی خود کنار بگذارند و از ترس خراب شدن پوست شان الگو های غذایی ناسالمی داشته باشند. من بیمارانی دیده ام که حتی حاضر نشدند روز تولدشان کیک بخورند، از شام خوردن با دوستان شان صرف نظر کردند و به دلیل هراس از بروز آکنه دچار نوعی اضطراب در خصوص سالم غذا خوردن شدند.

ذاتاً هیچ غذای خوب یا بد وجود ندارد. رژیم غذایی باید خوردن غذا های سالم به طور مداوم در طول زندگی باشد. اعتدال نقش اساسی دارد.

برای اکثریت افراد مبتلا به آکنه، تغییر رژیم غذایی تأثیر ناچیزی دارد. آکنه به دلیل هورمون ها و ویژگی های ژنتیکی فرد ایجاد می گردد. من موارد مختلفی را دیده ام به ویژه زنان جوانی که بخش عظیمی از گروه های مواد غذایی از جمله لبنیات، شکر، گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف نموده بودند تا آکنهٔ صورت شان بهبود پیدا کند.

در نتیجه مبتلا به وسواس سالم خواری (اورتورکسیا) یا ناهنجاری های دیگر در زمینهٔ غذا خوردن شده بودند که خیلی نگران نماینده بود. اگر از بین بردن آکنه به سادگی با قطع خوردن لبنیات ممکن بود، من این همه بیمار وگان که به دلیل آکنه به من مراجعه می نمایند، نداشتم.

مواد غذایی که می گویند باعث کاهش آکنه می گردد

پروبیوتیک ها، آنتی اکسیدان ها، اسید های چرب امگا-3، روی و ویتامین آ. و ای به جلوگیری از بروز آکنه و جوش یاری می نماید. اما آیا این موارد پشتوانهٔ علمی دارد؟دکتر ماهاتو می گوید:داده ها و اطلاعات در این موارد محدود است و فقط به چند مشاهده و پژوهش هایی با شرکت نمایندگان اندک محدود می گردد که اغلب با طرح و روش ها و تجزیه و تحلیل آماری ضعیفی اجرا شده است.

او اضافه می نماید: به همین دلیل به سختی می توان گفت: مصرف هر کدام از مواد بالا به طور خاص اثری بر بهبود آکنه دارد. میزان مکمل های غذایی پیشنهاد شده بیش از حد تحمل پذیری بدن است؛ برای مثال سولفات روی (اگر بیش از اندازه مصرف گردد) باعث عوارضی در دستگاه گوارشی می گردد.

ویتامین آ در دوز های بالا، بیش از میزان موجود در مکمل های غذایی عرضه شده در فروشگاه ها، در نسخه های درمانی برای آکنه به صورت ایزوترتینوین (با نام تجارتی روآکوتان) تجویز می گردد. توصیهٔ من این است که در خصوص مکمل های غذایی که در فروشگاه ها عرضه می گردد با احتیاط رفتار کنید، چون شواهد کافی برای مؤثر بودن آن ها وجود ندارد و فقط باعث هزینهٔ اضافی برای شما و عوارض جانبی احتمالی می گردد.

بهتر است با پزشک یا متخصص پوست در این مورد مشورت کنید تا دارو های آزمایش شده و معتبری با مشخصات شناخته شده به شما معرفی و تجویز نمایند. اگر قصد بارداری دارید یا باردار هستید یا به فرزند خود شیر می دهید یا داروی دیگری مصرف می کنید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

اگر نگران آکنه هستید

هیچ کس نباید به دلیل آکنه رنج ببرد یا خجالت بکشد. نگران پوست خود بودن نشانهٔ خود خواهی نیست و آکنه مشکل زیبایی و آرایشی نیست، مشکل پزشکی است که درمان دارویی هم دارد.

در سکوت از آن رنج نبرید و پول هنگفتی بابت محصولات زیبایی و مکمل های غذایی نپردازید. از پزشک یا متخصص پوست هدایت بخواهید، او می تواند نوع و شدت آکنهٔ شما را تشخیص دهد و برنامهٔ درمانی مناسب با شرایط شما پیشنهاد کند.

ما می دانیم که آکنه با اضطراب، افسردگی، کمبود اعتماد به نفس و تصویر بدنی منفی همراه است و در بهترین حالت می خواهیم به شما یاری کنیم تا پیش از آنکه آکنه بتواند ردی ماندگار بر جسم یا روح شما بگذارد، آن را درمان کنیم.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: فرادید
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 5193

به "آکنه با رژیم غذایی درمان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آکنه با رژیم غذایی درمان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید