اصطلاح آب خنک خوردن از کجا آمده است؟

به گزارش گیگابلاگ، حکایت آب خنک خوردن از کجا آمده است؟ اصطلاح آب خنک خوردن به زمان رضا خان بر می گردد. می گویند طرف رفته آب خنک بخوره یعنی برای مدتی رفته زندان

اصطلاح آب خنک خوردن از کجا آمده است؟

حکایت اینکه می گویند طرف رفته آب خنک بخوره از کجا آمده است؟

در زمان ریاست سوئدی ها بر شهربانیتهران، زندان نظمیه در محل اداره شهربانی (بخشی از وزارت امور خارجه فعلی) در میدانتوپخانه واقع بود. این زندان مرکب از دو یا سه اتاقک کوچک معروف به حبس نمره یک وچند اتاق و یک زیرزمین برای زندانیان عمومی بود.

با ایجاد حکومت رضاشاه، محل قبلیتکافوی خیل عظیم زندانیان را نمی کرد. لذا سرتیپ درگاهی، رئیس نظمیه تقاضای یک محلوسیع برای ایجاد زندان تهران را کرد. محلی که برای این کار در نظر گرفته شد، قصرقاجار (حدفاصل سه راه زندان، پل سیدخندان، خیابان شریعتی و خیابان پلیس فعلی) بودکه دارای ساختمان های قدیمی و وسیع و متروکه بود.

این مجموعه محل مناسبی برای ایجادزندان تشخیص داده شد، به خاطر همین مارکوف معمار مشهور روسی را به ایران آوردند تاطراحی زندان قصر را انجام دهد؛ زندان مارکوف دارای 192 اتاق و گنجایش 700 زندانیبود که 96 اتاق آن پنج نفری و بقیه انفرادی بودند. مریضخانه ای هم مشتمل بر ششاتاق شش تخته و 16 اتاق یک تخته به همراه باغ و حمام ساخته شده بود و بعد از ساختهشدن زندان، این محل در آذر ماه 1308 به دست رضا شاه افتتاح شد.

زندان قصر

این زندان در دهه 30 از لحاظ خدماتو امکانات بسیار فقیر و ابتدایی بود. امکاناتی همچون آب شرب، حمام، امکانات درمانیقابل قبول، وسایل روشنایی و خنک کننده و حرارتی آن بسیار نازل بوده است.

بر اساس سندی که در این موزه دیده می شود،نقل است که زندانیان سیاسی که در داخل حفره ها و سلول های قصر محبوس بودند، از آبخنک قنات مبارک آباد و مخلص آباد که از این زندان عبور می کرد، می نوشیدند و ریشهضرب المثل آب خنک خوردن نیز از آن روزگار به روزگار ما رسیده است؛ لذا به کسی کهزندانی می شود، می گویند: رفته آب خنک بخورد.

منبع: جام جم آنلاین

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: setare.com
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 6520

به "اصطلاح آب خنک خوردن از کجا آمده است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "اصطلاح آب خنک خوردن از کجا آمده است؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصطلاح آب خنک خوردن از کجا آمده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید