افزایش 100درصدی وام شهریه، چاهی برای دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی!

به گزارش گیگابلاگ، وزارت علوم بجای اینکه شهریه را حذف و یا کم کند، با ترفند افزایش 100 درصدی وام شهریه نه تنها سرپوشی بر این حق خوری گذاشته، بلکه این دانشجویان متضرر را بیشتر از قبل بدهکار کرده است.

افزایش 100درصدی وام شهریه، چاهی برای دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی!

گروه دانشگاه خبرنگاران-واحد محمدی؛* دور زدن آموزش رایگان به اسم نوبت دوم یا شبانه، موضوعی است که در فرصت و جای دیگری می تواند مورد بحث واقع شود. اینجا سعی می کنیم به یک سیاست جدید دولت و دانشگاه در قبال این دسته از دانشجویان بپردازیم.

در تعریف مفاهیم دانشگاهی، دانشجویان نوبت شبانه بابت آموزش، موظف به پرداخت هزینه ای تحت عنوان شهریه هستند؛ بنابراین با فرض قانونی بودن دریافت شهریه به موضوع آموزش مجازی در این روز ها می پردازیم و مسئله را با یک سوال شروع می کنیم...

آیا کیفیت آموزش مجازی برابر کیفیت آموزش حضوری است؟

با استناد به نظرسنجی های اجرا شده از دانشجویان، اگر بخواهیم با درصد و نسبت جواب این سوال را بدهیم، بر کسی پوشیده نیست که کیفیت آموزش مجازی نصف کیفیت آموزش حضوری را هم ندارد؛ پس با هر منطقی بخواهیم حساب کنیم شهریه دریافتی آموزش مجازی نیز باید حداقل نصف شهریه دریافتی در زمان آموزش حضوری باشد. اما نه تنها نصف نشده است؛ بلکه هزینە های دیگری از جمله خرید سخت افزار مناسب و تقبل هزینه اینترنت مورد نیاز را نیز باید به این شهریه اضافه کنیم؛ هزینە های اینترنتی ای که بر خلاف وعدە های داده شده و بعد از طی نیمی از ترم هنوز رایگان نشده است.

دانشجویان شبانه خوابگاهی در حالی که فقط چند روز در خوابگاە ها اسکان داشتند، به اجبار اجاره کل ترم را پرداخت کرده اند. اجارەای که با توجه به خصوصی بودن این خوابگاە ها چند برابر اجاره خوابگاە های دولتی هستند. خیلی از این خوابگاە ها اجاره 750 هزار تومانی از دانشجویان دریافت کردە اند، و این خیلی جای تاسف است زمانی هر خانوار یک میلیون تومان وام جهت بهبود معیشت دریافت کردە است باید 750 هزار تومان از آن را به خوابگاە نرفته بچەهایشان تخصیص بدهند.

برای کسی که مفهوم حق و عدالت را درک کرده باشد، تشخیص اینکه چه ظلمی در حق این عزیزان شده است، خیلی سخت نیست!

تمام این رخداد ها در شرایطی پیش آمده است که همه ما در شرایط معیشتی خوبی به سر نمی بریم. اما وزارت علوم بجای اینکه شهریه را حذف و یا کم کند، با ترفند افزایش 100 درصدی وام شهریه نه تنها سرپوشی بر این حق خوری گذاشته؛ بلکه این دانشجویان متضرر را بیشتر از قبل بدهکار کرده است.

این افزایش وام، فقط مُسکنی است بر درد موجود و باعث انحراف مطالبه بحق دانشجویان می شود؛ کما اینکه واضح است که این حجم از وام و بدهی در فردا روز فارغ التحصیلی و با آینده کاری مبهم، چیزی جز به چاه انداختن دانشجویان نیست.

به علاوه این وزارت و سازمان دانشجویی هیچ گونه احساس مسئولیتی نسبت به بازگرداندن اجارە های خوابگاە های خصوصی ندارند، یا شاید می خواهند این را هم با تخصیص وام حل کنند؟!

نقش دانشگاه در این شرایط پر واضح مشخص است، زیرا شورای صنفی دو سال قبل نسبت به خوابگاە های استیجاری و خصوصی هشدار دادە بود و دانشگاه هم قول احداث خوابگاە های جدیدی را دادە بودند قولی کە قرار بود تابستان سال قبل اجرایی شود که متاسفانه هنوز در حد قول مانده است و البته دود آن فقط به چشم دانشجویان می رود.

اصل سی ام قانون اساسی، دولت را مکلف کردە است که امکانات آموزش رایگان را تا سرحد خودکفایی کشور برای دانشجویان فراهم کند؛ و در تفسیر شورای نگهبان از این قانون، اشاره شده است که در صورت کمبود امکانات، اولویت با مستضعفان و خانوادە ها و مناطق محروم است.

نظر به اینکه تمام منابع رسمی و غیررسمی، در محروم بودن استان کردستان نسبت به استان های دیگر متفق القول هستند؛ و همچنین بیشتر از 70 درصد از دانشجویان دانشگاه کردستان بومی هستند؛ لذا برای تشخیص محروم بودن این دانشجویان نیاز به حل یک معادله ساده است.

در مقابل، در حالیکه مسئولین و هیئت امنای دانشگاه، عطف به قانون مذکور، بدون هیچ مشکل قانونی و با تحلیل شرایط موجود می توانند شهریه های آموزشی را کم کنند، در سایه نبود نظارت کافی هیچ توجهی به این مسئله ندارند؛ در حالی که این چیزی بجز حق شرعی و قانونی دانشجویان نیست. البته با افزایش 100درصدی این وام، ظاهرا باید بابت بیشتر بدهکار بودن خودمان از این سیاست تشکر کنیم!

وقتی در دانشگاه کردستان واقع در استانی محروم، حداقل ها اجرا نمی شود، دو سناریو مطرح خواهد شد؛ یا دولت منابع حداقلی را ندارد یا مجریان (مسئولین دانشگاه و هیئت امنا) اجرای قانون و پرداختن به حق دانشجو را نادیده می گیرند؛ که با توجه به اخبار واصله و نظر به اینکه شماری از دانشگاە ها سیاست کاهش شهریە ها را در پیش گرفته اند، سناریوی دوم قابل قبول تر است.

لازم است اعلام بداریم بعد از پیگیری های شورای صنفی رفاهی و ارجاع دو نامه پیگیری با سه هزار امضای دانشجویان، هنوز جواب قطعی و رسمی در این زمینه نگرفتەایم.

واحد محمدی-دبیر سابق و کننده دو دوره شورای صنفی رفاهی دانشگاه کردستان

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 3925

به "افزایش 100درصدی وام شهریه، چاهی برای دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 100درصدی وام شهریه، چاهی برای دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید