بازداشت 75 نفر از اعضای شورای شهر و روستا در کشور، تغییر در قانون انتخابات شوراها

به گزارش گیگابلاگ، رئیس شورای عالی استان ها در مورد اخرین شرایط شورایاری ها، دستگیرشدگان شوراهای شهر و روستا و تغییر در قانون انتخابات شوراها توضیحاتی ارائه کرد.

بازداشت 75 نفر از اعضای شورای شهر و روستا در کشور، تغییر در قانون انتخابات شوراها

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها در تهران برگزار گردید. در تمامی دروه ها برای برگزاری این انتخابات مسائل قانونی وجود داشت، چرا که مصوبه ای از مجلس برای برگزاری این انتخابات اخذ نشده بود.

در هر دوره مدیران با دریافت مجوزی از دولتی ها این انتخابات را برگزار می کردند. در زمان برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها حرف و حدیث های زیادی پیش آمد و سازمان بازرسی برگزاری این انتخابات را غیرقانونی گفت. اما مدیران شهری به سراغ معاون اول رئیس جمهور رفته و با اخذ مجوز، انتخابات را به صورت الکترونیک برگزار کردند.

لغو دوره بعدی انتخابات شورایاری ها/برگزاری انتخابات منوط به طی مراحل قانونی

بعد از برگزاری انتخابات، دیوان عدالت اداری جلسه ای تشکیل و درنهایت برگزاری دوره بعدی انتخابات را لغو کرد و گفت که برگزاری این دوره منتفی است. مدیران باید برای برگزاری انتخابات حتما مراحل قانونی را طی نمایند.

در گذشته لایحه ای از سوی شورای عالی استان ها برای دولت در این زمینه ارسال شده بود، اما در کمیسیون زیربنایی دولت متوقف ماند. در حال حاضر شرایط شورایاری ها مناسب نیست. در سه سال اول پنجمین دوره مدیریت شهری، حتی شورایاری ها به جلسات شورا دعوت نمی شدند تا در خصوص مسائل خود صحبت نمایند، اما مدتی است که شورایاری ها به جلسات دعوت می شوند.

در بعضی مناطق از ظرفیت شورایاری ها استفاده نمی گردد/گله مندی شورایارها

هنوز در بعضی از مناطق از وجود شورایاری ها استفاده نمی گردد، این در حالی است که شورایاری ها به خوبی مسائل محلات را می دانند و می توانند بازوی خوبی برای مدیرت اجرایی شهر باشند. البته دیوان عدالت اداری برگزاری انتخابات را ملغی نموده است و با خود موضوع شورایاری ها مسئله ای ندارد.

مدیریت شهری می تواند به جای شورایاری ها، انجمن شهر ایجاد نمایند

در قانون شوراها، تشکیل انجمن شهر وجود دارد و در دوره بعد می توانند مدیریت شهری به جای شورایاری ها، انجمن شهر ایجاد نمایند که البته ایجاد انجمن شهر، دیگر انتصابی است نه انتخابی. شورای عالی استانها می تواند اقداماتی در زمینه شورایاری ها انجام دهد. در خصوص آخرین اقدامات شورایاری ها، شرایط تخلفات در شوراهای شهر و روستا، روابط دولت با شوراها و... با علیرضا احمدی رئیس شورای عالی استان ها به گفت وگو نشستیم.

پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها با مشارکت حدود 500 هزار نفر از شهروندان تهرانی و با انتخاب 3 هزار شورایاری ها برگزار گردید. دیوان عدالت اداری، برگزاری دوره بعدی انتخابات را ملغی اعلام نموده است و تأکید دارد که باید در این زمینه اقدامات قانونی صورت گیرد. برای حفظ شورایاری ها که بازوان اجرایی خوبی برای مدیریت شهری هستند، چه اقداماتی انجام داده اید؟

باید مشکل انتخابات شورایاری ها را در تهران و سایر شهرها رفع کنیم/این افراد می توانند در اداره شهر یاری خوبی باشند

شورایاری ها یک نهاد مردمی هستند و از کف جامعه هستند. دیوان عدالت اداری هم در خصوص برگزاری انتخابات موضوعاتی را مطرح نموده، اما درباره فعالیت شورایاری ها موضوعی ندارند. در حال حاضر که پنجمین دوره شورایاری ها در حال فعالیت است و تا خاتمه دوره قانونی خود می تواند فعالیت کند. این افراد توسط مردم انتخاب شده اند و مصوبه دیوان درباره دور بعدی شوراست. ما باید مشکل شورایاری ها را در تهران و سایر شهرها رفع کنیم، چرا که این افراد می توانند در اداره شهر یاری خوبی باشند.

لوایحی در دولت تهیه شده است

البته در حال حاضر در دولت لوایحی درخصوص انتخابات شورایاری ها تهیه شده و باید برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال گردد.

در گذشته شورای عالی استانها مصوبه ای در این زمینه داشت که به گفته بعضی کارشناسان به دلیل عدم پیگیری، این موضوع به خاتمه نرسید، در این باره شرح می دهید؟

در حال حاضر دولت موضوع را پیگیری می نماید، اگر از ما هم نظری بخواهند، ما هم نظرات خود را اعلام می کنیم و اشراف کامل هم به موضوعات شورای عالی استان ها داریم.

در محلات تهران جمعیت زیادی داریم/احتیاجمند شورای محلات هستیم

ما در تهران 350 محله داریم و در هر محله شاید حدود 40 هزار نفر زندگی نمایند و این نشان می دهد که ما جمعیت زیادی در محلات داریم لذا احتیاجمند این هستیم که شورای محلات داشته باشیم.

با 21 عضو رسیدگی به مسائل کلان شهر تهران سخت است/باید از پتانسل شورایاری ها استفاده کرد

در کلان شهر تهران با 21 عضو شورای شهر رسیدگی به تمام مسائل کار سختی است. اما با یاری شورای محله و برنامه هایی که می توانیم برای آنها تنظیم کنیم، می توان از پتانسیل آنها استفاده کرد و وظایفی را در محلات برعهده آنها نهاده شد تا آنها هم بتوانند اقدامات شایسته ای انجام دهند.

باید وظایف شورایاری ها معین باشد/125 هزار و 992 عضو شورای شهر و روستا در کشور داریم

اما همین جا تأکید می کنم که باید وظایف شورایاری ها معین باشد و همچنین آنها مسائل را احصاء و به شورای شهر ارائه نمایند و بعد به وسیله لوایح، مسائل رفع گردد، به همین دلیل حضور شورایاری ها مهم است. نکته اساسی دیگر این است که ما 125 هزار و 992 عضو شورای شهر و روستا در کشور داریم و باید برای تمام آنها سازوکار لازم دیده گردد و کارهای آنها به صورت قانونی پیش رود.

یعنی موضوع انتخابات شورایاری ها هنوز در دولت معین تکلیف نشده است؟

هنوز موضوع انتخابات شورایارها به کمیسیون اصلی نیامده است/اعلام وصول هم در مجلس زمان بر است

هنوز لوایح به کمیسیون اصلی نیامده است. باید دولت لایحه را به مجلس ببرد و مجلس هم طی فرایندی کار را انجام دهد. البته اعلام وصول برای لوایح هم زمان بر است.

معین تکلیف انتخابات شورایارها بعید است در این دوره محقق گردد/شهرداران مناطق هم باید از شورایاری ها استفاده نمایند

لذا با این زمان کمی که وجود دارد، فکر نمی کنم در این دوره مدیریت شهری، در خصوص قانونی شدن شورایاری ها کار به خاتمه برسد، اما همین جا تأکید می کنم که شورای محلات ضروری است و ما باید پیگیری حقوقی برای وظایف آنها انجام دهیم. شهرداران مناطق هم باید از شورایاری ها استفاده نمایند.

دو نفر از شهرداران مناطق 2 و 8 در تهران بازداشت شده اند، در خصوص شرایط آنها اطلاعی در دست نیست، درباره آنها شرح می دهید؟

نگوییم شهردار منطقه بگوییم مدیر منطقه/شهردار باید توسط شورا انتخاب گردد ایا شهرداران مناطق را شورا انتخاب می نماید؟

بگذارید همین جا به شما بگویم که ما نباید بگوییم شهردار منطقه چرا که شهردار توسط شورای شهر انتخاب می گردد. آیا شهرداران مناطق تهران توسط شورای شهر انتخاب شده اند؟ پس بهتر است به آنها بگوییم مدیر منطقه، چرا که قانوناً اگر آنها شهردار باشند، باید توسط شورا انتخاب شوند. در نامگذاری شهرداران مناطق مسئله وجود دارد. در خصوص بازداشت این دو فرد هم ما اطلاعی در دست نداریم.

شهرداری تهران مطالباتی از دولت دارد، به خصوص در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی، اما دولت تا به امروز مطالبات را به درستی انجام نداده است و بارها مدیران شهری هشدار داده اند که شرایط در سیستم حمل و نقل عمومی خوب نیست و باید دولت به وظایف قانونی خود در این زمینه عمل کند شما ما به عنوان شورای عالی استان ها چه اقداماتی انجام داده اید؟

نامه نگاری با دولت و نهادهای حکومتی/اگر احتیاج باشد، ما طرح و لوایحی را تهیه و به مجلس می بریم

یکی از کارهایی که ما می توانیم انجام دهیم این است که نامه نگاری هایی با دولتی ها و نهادهای حاکمیتی انجام دهیم. اما باز هم بستگی به وظایف ما دارد. اگر احتیاج باشد، ما طرح و لوایحی را تهیه و به مجلس می بریم. اگر هم شوراها طرحی را به ما بدهند، ما آن را آنالیز می کنیم. در خصوص بحث حمل و نقل عمومی دولت موظف است که وظایف خود را انجام دهد. در شوراهای شهر و روستا هم وظایفی وجود دارد و باید دولت به وظایف قانونی خود عمل کند.

تمام وظایف نباید به دوش شهرداری ها باشد و باید دولت بخشی از اقدامات را انجام دهد/دولت هم به خوبی به وظایف خود عمل نمی نماید

خدمت رسانی های لازم به مردم در موضوع حمل و نقل عمومی، معابر، ساخت و سازها و... انجام گردد. تمام وظایف نباید به دوش شهرداری ها باشد و باید دولت بخشی از اقدامات را انجام دهد. در حال حاضر بسیاری از وظایف برعهده شهرداری هاست و دولت هم به خوبی به وظایف خود عمل نمی نماید.

ایجاد درامدهای پایدار/دولت موظف است در حوزه حمل و نقل عمومی بدهی های خود را به شهرداری ها پرداخت کند

سیاست های کلان باید اجرا گردد تا درآمدهای پایدار ایجاد گردد، لذا دولت موظف است در حوزه حمل و نقل عمومی بدهی های خود را به شهرداری ها پرداخت کند. البته این بدهی در شهرهای مختلف متفاوت است.

بعضی کارشناسان معتقدند که بودجه ای که دولت برای بحث حمل و نقل برای سال 1400 درنظر گرفته کم است.در این باره شرح می دهید.

دولت باید بودجه را افزایش دهد و به مسائل مردم رسیدگی کند/تقسیم بودجه نامتوازن است

در بحث بودجه 62 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.دولت باید بودجه را افزایش دهد و به مسائل مردم رسیدگی کند. تقسیم بودجه نامتوازن است. باید این بودجه متوازن تقسیم گردد.

آیا دولت نظر شورای عالی استانها را در خصوص بودجه شهرداری ها اخذ نموده است؟

دولت نظر ما را نخواست/ما از ریز مسائل مطلع هستیم و می توانیم به دولت یاری کنیم

خیر، نظر ما را اخذ ننموده است. دولت در این زمینه نظر شوراها را اخذ می کرد، چرا که ما از ریز مسائل مطلع هستیم و می توانیم به دولت یاری کنیم. تا به امروز این اتفاق رخ نداده است و همین موضوع باعث نارضایتی شده است.

عملا 50 درصد بودجه تخصیص نمی یابد/دولت باید قبل از اینکه بودجه شهرداری ها را تخصیص دهد، نظر شورای عالی استانها را اخذ می کرد تا بودجه واقعی تر می شد

بودجه هایی هم که تخصیص می گردد 40 تا 50 درصد آن عملا تخصیص می یابد و مابقی بودجه تخصیص نمی گیرد. دولت باید قبل از اینکه بودجه شهرداری ها را تخصیص دهد، نظر شورای عالی استانها را اخذ می کرد تا بودجه واقعی تر می شد، چرا که ما در حوزه های مختلف حرف برای گفتن داریم و موضوعات را به ریز در جریان هستیم.

مطرح کردن مسائل به صورت نقطه ای/شرحات در خصوص حمل و نقل عمومی در کشور

ما می توانیم مسائل را به صورت نقطه ای مطرح کنیم و مسائل را هم رفع کنیم. ما در کشور مسائل شهر و روستا را می دانیم و بهتر بود که دولت از ظرفیت ما استفاده کند. بحث حمل و نقل برای تمام کشور مطرح است و شهرهای کوچک هم احتیاجمند حمل و نقل عمومی هستند. همه مردم حق دارند از حمل و نقل عمومی استفاده نمایند، حال در یک شهر میزانش کم و در شهر دیگر میزانش بیشتر است. هر قانونی که امروز در مجلس تصویب گردد دولت باید آن را اجرا کند.

تا به امروز چند نفر در شورای شهر و روستا در کل کشور دستگیر شده اند؟ در این باره شرح دهید؟

ارتباط و همکاری شوراهای اسلامی شهر و روستا با دستگاه های نظارتی و قضایی برای مقابله جدی با فساد

تا به امروز حدود 75 نفر دستگیر شده اند.البته تاکید می کنم که باید ارتباط و همکاری شوراهای اسلامی شهر و روستا با دستگاه های نظارتی و قضایی برای مقابله جدی با فساد و تخلف افزایش یابد و اقدامات خوبی در این زمینه اجرا شده است.

با توجه به اینکه سال اینده انتخابات شورها برگزار می گردد شما بارها گفتید که باید قانون انتخابات تغییر کند در این باره شرح می دهید؟

باید در قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تغییراتی صورت گیرد/مجلس پیگیر است

یکی از مهمترین احتیاجهای حوزه شوراهای اسلامی شهر و روستا اصلاح قانون انتخابات است و باید این موضوع پیگیری گردد.باید در قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تغییراتی صورت گیرد که گردد که البته در مجلس شورای اسلامی موضوه در حال آنالیز است.

البته نظرات شورای عالی استان ها نیز در این باره توسط مجلس گرفته شده که امیدواریم در راستای بهبود عملکردی شوراها موثر باشد البته ما امیدوار هستیم.

باید دقت بیشتری درگزینش ها گردد/بخش قابل قابل توجهی از منابع روستاها و شهرها در اختیار شوراها است

فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا بسیار اهمیت دارد و بخش قابل قابل توجهی از منابع روستاها و شهرها در اختیار شوراهای اسلامی شهرو روستا و دهیار و شهرداری است که به وسیله این شوراها انتخاب می شوند، پس باید در گزینش دقت بیشتری گردد.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 7959

به "بازداشت 75 نفر از اعضای شورای شهر و روستا در کشور، تغییر در قانون انتخابات شوراها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازداشت 75 نفر از اعضای شورای شهر و روستا در کشور، تغییر در قانون انتخابات شوراها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید