برخورد چین با چالش های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان

به گزارش گیگابلاگ، با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان، برای چین، کشوری با حجم اقتصادی بالا، جمعیت 1.4 میلیاردی و کاملترین صنایع جهان، نمی توان این نکته را رد کرد که این بحران در عین حال فرصتی برای توسعه کشور در بر دارد.

برخورد چین با چالش های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رادیو بین المللی چین، تشدید شیوع کروناویروس در جهان مانع تجارت بین المللی شده و اقتصاد چین را به چالش کشیده است. با این حال، غلبه پیروز بر بحران، به تشخیص و استفاده از فرصت در بحران بر می گردد و این دقیقاً همان راه برخورد چین با چالشهای مالی ناشی از شیوع کروناویروس در سطح جهان است.

تشخیص دقیق تغییرات

شیوع کروناویروس به رغم ایجاد تغییرات فراوان در زندگی مردم، احتمالات جدید زیادی نیز برانگیخته است.

در روز جهانی زن سال جاری، معاملات شبکه تی مال زنده چین حدنصاب جدیدی ثبت شد و در مقایسه با همین روز در سال گذشته 650 درصد افزایش یافت. (شبکه تی مال پخش زنده شبکه ای اجتماعی است که در آن، کالاها به روش نمایش زنده به مشترکان معرفی و بینندگان علاقه مند پس از تماشای نمایش پخش زنده، کالاهای خود را سفارش می دهند.)

البته این فقط یکی از تغییرات چشمگیر در چین ناشی از شیوع کروناویروس است. علاوه بر فروش به روش نمایش پخش زنده، پدیده های جدید دیگری مانند انجام کار دفتر به روش ابری، آموزش و معاینه آنلاین و خط تولید هوشمند نیز در چین چشمگیرتر شده و در بزرگترین دامنه مورد استفاده روزمره مردم قرار گرفته است. علاوه بر اینها، به کارگیری فناوریهای کلان داده، هوش مصنوعی و رایانش ابری به مهار و پیشگیری از کروناویروس کمک زیادی کرده است.

البته، این تغییرات از پشتیبانی صنایع تولیدی جدایی ناپذیر بوده است.

شرکت فو جیا یی شهر دونگ گوان استان گوانگ دونگ در تولید گذرگاه داده (Backplane-Connectors) پرسرعت 5 جی فعالیت می کند. سفارشهای رسیده به این شرکت از اوایل سال گذشته میلادی رو به افزایش گذاشته و لی جونگ چوان مدیرعامل، به موقع به این تغییر پی برده و در اوایل سال جاری تصمیم گرفت برای جذب کارگران داوطلب به منظور تولید در تعطیلات سال نو چینی، سه برابر حقوق روزهای عادی را پرداخت و 180 کارآموز دیگر استخدام کند. با این اقدامات، شرکت توانست به نیازهای افزوده ناشی از شیوع کروناویروس پاسخ دهد.

واکنش علمی به تغییرات

چین به دنبال تشویق تولیدات هوشمند است و به این منظور برنامه هایی نیز تدوین کرده و به اجرا گذاشته است. شرکت داروسازی شی یائو استان هه بی یکی از شرکتهای مشمول این برنامه ها است.

شرکت برای هوشمندسازی تولیدات سرمایه گذاریهای عظیمی انجام داده است. مثلاً برای هوشمندسازی یکی از انبارهای شرکت، 150 میلیون یوان هزینه شده است. سرمایه گذاریها باعث افزایش ظرفیت تولید شرکت شده است. پس از شیوع کروناویروس شرکت از این ظرفیت استفاده کرده و برای پاسخگویی به نیازهای افزوده، میزان تولید روزانه کپسول هیدروکلورید آربیدول خود را از 30 هزار جعبه به 100 هزار جعبه ارتقاء داده است.

یکی از دلایل جبران کمبودهای چین پس از شیوع کروناویروس، وجود تعداد زیادی از این نوع شرکتهای با توان تولید هوشمند است که بر حسب تغییرات در نیازهای بازار، یا میزان تولید خود را افزایش دادند یا اساساً به تولید کالاهای غیرمتعارف پرداختند. مثلاً بسکمک شرکتهای خودروسازی چین علاوه بر فعالیتهای تولیدی عادی خود، به تولید ماسک و دستگاه تنفسی روی آوردند.

جستجوی فرصت در میان تغییرات

بسکمک از بلایا در تاریخ، بشر را به آغاز یک انقلاب صنعتی راهنمایی کرده است.

دو بحران نفتی در چهار دهه پیش صنایع پتروشیمی آمریکا را به توسعه صنایعی مانند رایانه، فضانوردی و مهندسی زیستی که هم کم مصرف است و هم ارزش افزوده بالایی دارد و تغییر الگوی صنعتی خود وادار کرد.

تا سال 1997 بحران مالی آسیا کشورهای ژاپن و کره جنوبی را نیز به توسعه صنایع سرگرمی و فناوری اطلاعات وادار کرد.

تا سال 2003 پس از شیوع سارس، بازرگانی الکترونیک در چین نیز به سرعت رونق یافته و صنایع خرید آنلاین و پرداخت موبایلی نیز توسعه سریعی یافته است.

امروز با توجه به شیوع کروناویروس در جهان، برای چین، کشوری با حجم مالی 100 هزار میلیارد یوانی، جمعیت 1.4 میلیاردی و کاملترین صنایع جهان، نمی توان این نکته را رد کرد که این بحران در عین حال فرصتی برای توسعه کشور در بر دارد.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 3382

به "برخورد چین با چالش های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برخورد چین با چالش های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید