ثبت تصاویری جذاب از قمر گانیمد مشتری

به گزارش گیگابلاگ، فضاپیمای جونو ناسا برای اولین بار پیروز به ثبت تصاویری از قطب شمال یخی قمر گانیمد سیاره مشتری شد.

ثبت تصاویری جذاب از قمر گانیمد مشتری

به گزارش خبرنگاران و به نقل از تک اکسپلوریست، سیاره مشتری در مجموع 79 قمر شناسایی شده دارد که در اطراف آن در حال چرخش هستند. بزرگترین قمر آن گانیمد است که در سال 1610 توسط گالیله گالیله رصد شد. گانیمد نهمین جرم بزرگ در منظومه شمسی است و حتی از سیاره عطارد نیز بزرگتر است.

اگرچه این قمر از مدت ها قبل شناسایی شده بود اما تا همین اواخر فناوری کافی برای دیدن جزئیات آن وجود نداشت. اکنون برای اولین بار فضاپیمای جونو با کمک ابزار مادون قرمز خود به نام جیرم(JIRAM) اولین سری تصاویر از بخش های شمالی گانیمد را ثبت کرده است.

این تصاویر در هنگام پرواز این فضاپیما بر فراز مشتری در 26 دسامبر سال 2019 ثبت شده است و به نوعی اولین نقشه مادون قرمز قطب شمال این قمر محسوب می شود.

گانیمد در درجه اول از آب یخ زده تشکیل شده است. علاوه بر این تنها قمر در منظومه شمسی است که دارای میدان مغناطیسی خاص خودش است. در این تصاویر، می توان به شکل غیرمعمول یخی که در قطب آن وجود دارد، پی برد. نوع آن بسیار خاص است به طوری که در زمین چنین حالت یخی را نخواهیم دید.

طبق گفته ناسا، در روی زمین، میدان مغناطیسی مسیری را برای ذرات باردار شده از خورشید یا پلاسما فراهم می کند تا وارد جو ما شوند و شفق های را ایجاد کنند که در مناطق قطبی مشاهده می شوند. با این حال، از آنجا که گانیمد جوی ندارد که از این فرایند جلوگیری کند، سطح قطب های آن دائماً توسط پلاسما حاصل از مَگنِتوسفِرغول پیکر مشتری بمباران می شوند و این بمباران ها تأثیر چشمگیری بر شکل گیری یخ قمر گانیمد دارند.

جونو دریافت که یخ در نزدیکی هر دو قطب گانیمد به شکل آمورف است. یعنی دارای ساختاری است که کریستالی نیست بلکه دارای یک مایع فوق سرد است. در حقیقت، مولکول های آب یخ زده که در هر دو قطب شناسایی شده اند، ترتیب خاصی ندارند و در بیشتر نواحی پراکنده شده اند و یخ آمورف امضای مادون قرمز متفاوتی نسبت به یخ بلورین شناسایی شده در خط استوا گانیمد دارد.

تجزیه و تحلیل و درک این ساختارها سرنخ های بیشتری را برای درک تکامل 79 قمر مشتری از زمان شکل گیری آنها تا به امروز فراهم می کند.

این فضاپیما هنگام ثبت تصاویر از قمر گانیمد حدود 100 هزار کیلومتر از آن فاصله داشت اما توانست 300 تصویر مادون قرمز از سطح این قمر به ثبت برساند که وضوح مکانی این تصاویر 14 مایل (23 کیلومتر) در هر پیکسل بود.

آلساندرو مورا(Alessandro Mura)، یکی از محققان فضاپیما جونو در موسسه ملی اخترفیزیک در رم گفت: داده های ابزار جیرم فضاپیما جونو نشان می دهد که یخ های قطب شمال گانیمد و اطراف آن تغییر یافته است. این پدیده ای است که ما توانسته ایم برای اولین بار با جونو در مورد آن اطلاعاتی کسب کنیم زیرا اکنون می توانیم قطب شمال را به طور کامل ببینیم.

فضاپیمای جونو

جونو نام فضاپیمای رباتیک بدون سرنشین ناسا است که در سال 2016 به فضا پرتاب شد و در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت. این فضاپیما در مدار قطبی این سیاره قرار گرفته تا ترکیب، میدان گرانشی، میدان مغناطیسی و مگنتوسفر مشتری را بررسی کند.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 5033

به "ثبت تصاویری جذاب از قمر گانیمد مشتری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت تصاویری جذاب از قمر گانیمد مشتری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید