حالت فوق العاده در 7 استان سودان در پی اعتراضات

به گزارش گیگابلاگ، مسؤولان سودان امروز (پنج شنبه) طی عملیات بازداشت سران دولت عمر البشیر، رئیس جمهوری برکنار شده این کشور و کنگره ملی منحل شده، معاون او را بازداشت کردند.

حالت فوق العاده در 7 استان سودان در پی اعتراضات

بعضی منابع در گفت وگو با سایت ارم نیوز اظهار کردند: احتمالا حسبو محمد عبد الرحمان، معاون عمر البشیر در عملیات بازداشت سران دولت البشیر که عامل تحریک مردم، تخریب زیرساخت ها و غارت و سوزاندن بازارها و پاساژها در استان های مختلف سودان هستند، بازداشت شده است.

مسؤولان سودانی حسبو را در تاریخ 24 اوت گذشته پس از گذشت بیش از یک سال و نیم در حبس بعد از سقوط دولت عمر البشیر آزاد کردند. حسبو تنها چهار روز پس از آزادی در منزل خود در خارطوم هدف سوء قصد نهاده شد اما ابعاد این حمله روشن نشدند.

او در دولت عمر البشیر در پست های مهمی فعالیت داشته که از جمله آنها معاون رئیس جمهوری، وزیر مشاور در امور انسانی، وزیر گردشگری، وزیر حکومت غیرمتمرکز و دبیر سیاسی حزب عمر البشیر بوده است.

به همین دلیل کمیته مبارزه با پیامدهای قبول حاکمیت دولت عمر البشیر و مبارزه با فساد و بازپس گیری اموال در سودان امروز حکم بازداشت تمامی اعضای کنگره ملی منحل شده در تمامی استان ها را صادر نموده و این کمیته از مسؤولان خواست این حکم را اجرا نمایند.

کمیته یاد شده در بیانیه ای اعلام نمود، اطلاعات کافی از فعالیت اعضای این حزب منحل شده و اقدام آنها در سوزاندن و غارت اموال شهروندان بی دفاع در اختیار دارد و بر همین اساس حسین خوجلی، نویسنده و روزنامه نگار اسلام گرا با حکم دادستانی کل بازداشت شد.

همزمان با صدور این حکم اعتراضات در مناطقی چون الفاشر، نیالا و الضعین در غرب و الابیض و الفوله در جنوب و القضارف و پورت سودان در شرق در محکومیت شرایط مالی ادامه دارند و همچنین خشونت ها و غارت در استان های دارفور شمالی، دارفور غربی، کردفان شمالی و دارفور شرقی افزایش یافته و در چند روز گذشته به تخریب زیرساخت های عمومی و غارت پاساژها و بازارها منجر شده است.

در پی این اعتراضات، مسؤولان سودانی عصر چهارشنبه منع رفت و آمد را در دو استان دارفور شرقی و کردفان غربی اجرا کردند.

فعالان سودانی نیز در شبکه های اجتماعی اعضای حزب عمر البشیر را به تحریک مردم علیه دولت انتقالی و مالی نشان دادن علت درگیری ها متهم کردند.

عبد الفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان 10 دسامبر گذشته حکم تشکیل کمیته مذکور را صادر کرد و شورای حاکمیتی و کابینه سودان 28 نوامبر 2019 اجازه اجرای قانونی برای برکناری دولت البشیر را صادر کرد.

طبق این قانون حزب کنگره ملی (حزب حاکم سابق) منحل شده و اموالش به نفع وزارت دارایی مصادره می شوند.

،ایسنا

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 8142

به "حالت فوق العاده در 7 استان سودان در پی اعتراضات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حالت فوق العاده در 7 استان سودان در پی اعتراضات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید