حجم کل صادرات محصولات فولادی در سال 99، بیش از 9 میلیون تن است

به گزارش گیگابلاگ، خبرنگاران/آذربایجان شرقی رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران با اشاره به این که حجم کل صادرات محصولات فولادی در سال 99 بالغ بر 9 میلیون و 120 هزار تن بوده است، گفت: در سال گذشته مکاتباتی با وزارت صمت داشتیم و اعلام کردیم که حاضریم محصولات نهایی فولادی را به سه برابر محصولات خام برسانیم، یعنی چیزی بالغ بر 4.5 میلیارد دلار؛ ولی همچنان در دستور هئیت دولت مانده و نتیجه ای حاصل نشده است.

حجم کل صادرات محصولات فولادی در سال 99، بیش از 9 میلیون تن است

احمد رضوی نیک در نشست خبری مشترک تشکل های فولادی ایران در تبریز، اظهار کرد: در جامعه فعلی، مسائل صنعت فولاد صرفا تامین مواد اولیه یا فراوری نیست؛ بلکه معضل ما نحوه عرضه و تقاضا و مدیریت عرضه مواد اولیه است و وسط زنجیره یک چالشی ایجاد شده که واحدهای فراوریی ما را دچار مشکل نموده است.

وی با اشاره به فراوری 32 میلیون تن مواد خام در سال 99 در کشور، اضافه نمود: بعلاوه به همین اندازه هم ظرفیت فراوری محصولات نهایی ما بود؛ ولی متاسفانه شاهد این بودیم که با مهندسی قیمت، خام فروشی رونق گرفته و حداکثر فراوری محصولات نهایی به کمتر از 30 درصد رسیده است.

وی با اشاره به خواسته نوردکاران و فراورینمایندگان بخش خصوصی در سال فراوری، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، گفت: خواسته ما این است که صادرات و فراوریات محصولات نهایی جایگزین صادرات و خام فروشی گردد.

وی گفت: دولت سیزدهم مبارزه با فساد را سرلوحه کاری خود قرار می دهد و پیش بینی می گردد بورس آرامش بهتری بگیرد، بعلاوه ما هم به اسم بخش خصوصی خواستاریم تا شرکت های خصوصی وارد بورس شوند و شفافیت عمل داشته باشند.

رضوی نیک شرح داد: امروزه شمش ایران در بورس کالا با مهندسی عرضه و قیمت بالاتر از صادرات قیمت جهانی عرضه می گردد و بعلاوه قیمت فولاد در بازار ایران، گران تر از قیمت صادرات آن است، میلگرد ایران هم به وسیله بعضی کشورها به قیمت 585 صادر شده است؛ در حالی که قیمت تمام شده آن در بازار بورس کمتر از 620 دلار است.

وی اضافه نمود: امروز متاسفانه با مهندسی قیمت، مواد اولیه و محصولات نهایی در بورس کالا، کمتر از پنج درصد تبادل قیمت می گردد، در حالیکه هزینه فراوری برای محصولات پایین دستی 13.5 درصد است.

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: متاسفانه امروزه شرایطی ایجاد شده است که واحدهای نوردی ما با شرکت های همجوار خود هم نمی توانند مواد اولیه تامین نمایند و هزینه حمل و نقل معین نماینده محصولات نهایی در کشور شده است.

وی با بیان این که امروزه بخش خصوصی بازیچه مصوبات شده است، اضافه نمود: بخش خصوصی دومین اولویت را بعد از نفت و پتروشیمی دارد ولی ما بازارهای جهانی را از دست می دهیم و از سال 95 شیوه نامه ها و مصوباتی که در وزارت صمت تصویب شده است، واحدهای فراوریی را دچار مشکل نموده در حالیکه تنها هدف ما حفظ اندازه اشتغال در صنعت فولاد و صنایع وابسته آن است.

وی با اشاره به دلایل گرانی شمش فولاد در بورس، گفت: یکی از اصلی ترین علت این موضوع، عدم نظارت واحدهای نظارتی با وجود مصوبات مختلف و دستوری بودن بورس است.

رضوی نیک با اشاره به اندازه صادرات محصولات فولادی گفت: صادرات محصولات فولادی در سال 97 یک میلیارد و 700 میلیون دلار بوده و در سال 98 چهار میلیون و 750 هزار تن صادرات داشتیم.

وی متذکر شد: اگر بتوانیم موانع موجود بر سر راه صادرات محصولات نهایی را مرتفع کنیم، سال جاری پیش بینی صادرات ما شش میلیون تن بوده است؛ ولی متاسفانه به علت اینکه تعرفه های ما مجذوب کنندهیتی برای کشورهای همسایه ندارد و بیشتر مواد خام ایرانی ها مجذوب کننده است، این اندازه صادرات چندان میسر نخواهد بود.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 9756

به "حجم کل صادرات محصولات فولادی در سال 99، بیش از 9 میلیون تن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حجم کل صادرات محصولات فولادی در سال 99، بیش از 9 میلیون تن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید