خبرنگاران تضمین امنیت غذایی با افزایش 32 درصدی تولیدات کشاورزی

به گزارش گیگابلاگ، تهران- خبرنگاران- تولید محصولات کشاورزی و تضمین امنیت غذایی مردم از اولویت های دولت یازدهم و دوازدهم به شمار می آید موضوعی که نه تنها در حرف بلکه در عمل نیز محقق شده تا آنجا که به گفته رئیس جمهوری تولیدات کشاورزی با رشدی 32 درصدی از 97 میلیون تن در سال 92 امروز به 130 میلیون تن رسیده است.

خبرنگاران تضمین امنیت غذایی با افزایش 32 درصدی تولیدات کشاورزی

امنیت غذایی در کشور به پشتوانه رونق کشاورزی و خودکفایی در تولید محصولات این بخش مانند گندم محقق می شود. از همین رو در ایران از سال های گذشته تلاش شد تا در محصولات استراتژیک خودکفایی در تولید ایجاد شود و حالا ایران که سالیان درازی واردکننده گندم به شمار می رفت نیاز خود را از کشاورزان داخلی تامین می کند.

گستردگی بخش کشاورزی اما باعث شده تا که بخش های دیگر نیز مورد توجه قرار گیرد و از آنجا که این حوزه به طور مستقیم با معیشت و زندگی مردم سرو کار دارد، نیازمند توجه جدی است.

با توجه به این موارد، دولت تدبیر و امید نیز اجرای طرح ها در زمینه کشاورزی را در دستور کار قرار داد و در آخرین گام، بهره برداری از سه طرح ملی وزارت جهاد کشاورزی امروز با حضور رئیس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد.

این سه طرح در پانزدهمین هفته از افتتاح طرح های مهم ملی با سرمایه گذاری 3 هزا رو 400 میلیارد تومان افتتاح شد که شامل بهره برداری از 4 هزار و 400 هکتار باغ در لرستان، یک مجتمع گلخانه ای در یزد و شبکه آبیاری تحت فشار در هرمزگان است.

بهره برداری از این طرح ها از آن جهت اهمیت دارد که ایران جزو مناطق خشک به شمار می رود و صنعتی کردن کشاورزی در بخش های مختلف می تواند باعث بهره وری بالاتر از منابع محدود آب باشد.

تا آنجا که حسن روحانی، رئیس جمهوری نیز در این مراسم بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب تاکید کرد و گفت که صرفه جویی آب از 8.6 میلیارد متر مکعب امروز به 14 میلیارد متر مکعب رسیده است بنابراین حرکت ما در راستا درست علمی است.

گلخانه ای در دل کویر

رییس جمهوری با بیان این که یکی از بخش های مهم برای ما بخش گلخانه است، تاکید کرد: در بخش گلخانه گرما، سرما و فصول مختلف خیلی تاثیر گذار نیست و تقریبا در چهارفصل می توانیم با آب کم و حتی این که خاک هم نباشد محصول داشته باشیم. بسیار مهم است که از طریق گلخانه برخی محصولاتی ارزآور ما که اکثرا صادراتی به کشورهای همسایه است تولید کنیم.

ایجاد مجتمع گلخانه ای در یزد نیز درست به همین دلیل اجرا شده زیرا یزد به عنوان استانی خشک در کشور شناخته می شود و گلخانه در این مناطق علاوه بر افزایش تولیدات کشاورزی، هزینه حمل این محصولات را نیز تا بازار مصرف کاهش خواهد داد.

مجتمع گلخانه ای بهشت روستای ارنان مهریز یزد با 15 هزار مترمربع مساحت و با صرف 25 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی و با حمایت دولت ایجاد شده و زمینه اشتغال 15 نفر را فراهم کرده است. در این گلخانه سالانه حدود 600 تن کاهو و کلم تولید می شود که علاوه بر تامین نیاز یزد به سایر استان ها نیز ارسال می شود.

دهستان ارنان با 500 نفر جمعیت در 50 کیلومتری شهر مهریز واقع شده است و مرکز این شهرستان 55 هزار نفری در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد واقع شده است.

اهمیت این موضوع آنجا است که سطح زیرکشت محصولات گلخانه ای استان یزد در دولت تدبیر و امید با رشد 75 درصدی از یک هزار و 48 هکتار به یک هزار و 842 هکتار رسید.

تا آنجا که 540 تن محصولات مختلف گلخانه ای مورد نیاز یزد توسط کشاورزان تولید می شود.

رئیس جمهوری ادامه داد برای ما که در سرزمین خشک و نیمه خشک قرار گرفتیم بسیار مهم است که الگوهای کشت و متدد آبیاری از حالت سنتی به صنعتی برگردانیم. با آنچه که در گذشته به عنوان سنت ها در میان ما بوده است قادر نخواهیم بود نیازمندی های کشاورزی را تامین کنیم.

روحانی با تاکید بر این که کل کشت گلخانه ما در سال 92، 8 هزارهکتار بوده است، گفت: امروز این مقدار به 19 هزار هکتار رسیده است و همانطور که وزیر کشاورزی گفت است برنامه دولت این است که تا انتها این دولت سطح گلخانه ما به 23 هزارهکتار برسد.

وی اضافه کرد: در طول عمر 7 ساله دولت، بیش از 30 سال گذشته گلخانه تولید کرده ایم. در سه دهه گذشته گلخانه 8 هزار هکتار بوده که الان بیش از دو برابر یعنی 18 هزار و 500 هکتار رسیده است. کشاورزان، سرمایه گذاران، وزارت کشاورزی و فناوری جدید همه دست به دست هم دادند که امروز به این نقطه بسیار مناسب رسیدیم.

تجهیز 300 هزار هکتار زمین کشاورزی به آبیاری مدرن

همچنین در راستای استفاده بهینه از منابع آن در استان های جنوبی، میناب به عنوان یکی از مناطق پیشرو در تولید محصولات کشاورزی، برای اجرای طرح شبکه آبیاری تحت فشار انتخاب شد. طرحی که امروز به بهره برداری رسید.

مرحله اول طرح شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب استان هرمزگان را با هزینه افزون بر740 میلیارد ریال، به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد که به عنوان یکی از بزرگترین طرح های کشور در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید، با هدف بهره برداری بهینه از منابع آبی و توسعه کشاورزی در زمین های ویژه کشت محصولات کشاورزی همچون بادمجان، پیاز، فلفل و هندوانه، گندم، کلزا و آفتابگردان اجرا شده است.

این طرح با هزینه ای بالغ بر 740میلیارد ریال در مساحت سه هزار و 750 هکتار است که با تکمیل آن برای 750 نفر اشتغالزایی اجرا شده است. با بهره برداری از این طرح گام بزرگی در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و توسعه کشاورزی در زمین های تیرور، چاه اسماعیل، چاه شیرین، زیارت مولا و گوربند میناب برداشته می شود.

اهداف مهم طرح شبکه فرعی آبیاری تحت فشار قطره ای شاخه شمالی دشت میناب شامل، تامین امنیت غذایی، افزایش کارایی مصرف آب با اجرای آبیاری تحت فشار قطره ای، احیای مجدد زمین های کشاورزی در سطح منطقه میناب، بهبود راندمان آبیاری از 35درصد به افزون بر 80 درصد، ارتقاء بازده آبیاری به منظور افزایش بهره وری از 2 منبع ارزشمند آب و خاک، تعادل بخشی به منابع با هدف کاهش برداشت از سفره های زیرزمینی، افزایش توانمندی کشاورزان با ایجاد مشارکت بیشتر نهادهای مرتبط، افزایش سطح درآمد کشاورزان و کاهش هزینه های کارگری و افزایش اشتغال دائم است.

رییس جمهوری در این مراسم تاکید کرد که در سال های گذشته در کانال کشی آب، در زهکشی و در سامانه های نوین آبیاری، تجهیز اراضی اقدامات بسیار خوبی انجام دادیم. توانستیم در دولت یازدهم حدود 300 هزار هکتار زمین کشاورزی را با آبیاری مدرن تجهیز کنیم. در خوزستان و ایلام 46 هزار هکتار و در سیستان و بلوچستان هم بخشی از آن افتتاح شده و بخش دیگری هم در ماه های آینده افتتاح خواهد شد.

وی یادآور شد: حدود 18 هزار هکتار در مناطق گرراستای داریم که امسال افتتاح خواهد شد. فاز دومی را برای خوزستان و ایلام را طراحی کردیم که حدود 50 هزار هکتار است و در این دولت دنبال می کنیم.

روحانی اضافه کرد: در استان گلستان طرح زهکشی 80 هزار هکتار است که بخش بزرگی از آن اجرا شده و بخشی دیگر آن هم باید اجرا شود. مردم می دانند اگر طرح زهکشی در گلستان نبود، خسارت سیل چند برابر بود.

استفاده بهینه از آب و خاک مناسب در لرستان

در کنار این طرح ها توجه به حفظ محیط زیست در استان های غربی نیز مورد توجه بود. از همین رو احداث باغ در اراضی شیبدار که علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک، موجب تولید اشتغال و افزایش درآمد برای مردم منطقه خواهد شد، به بهره برداری رسید.

از سال 96 تا انتها سال گذشته، 61 هزار هکتار باغ در اراضی شیبدار و کم بازده کشور احداث شده است که حاصل این اقدام ایجاد بیش از 20 هزار شغل مستقیم و 183 هزار تن افزایش تولید است.

امسال نیز ایجاد 16 هزار و 800 هکتار باغ به این عرصه ها اختصاص یافته که 14 هزار هکتار آن گونه های درختی و باغی و مابقی گیاهان دارویی است که با بهره برداری از این سطح نیز پنج هزار و 610 شغل و افزایش 108 هزار تنی محقق می شود.

عمده سرمایه گذاری 337 میلیاردی این طرح را مردم و جوامع محلی با طرح های خوداجرایی انجام داده اند و مقرر است تا انتها دولت 60 هزار هکتار دیگر به این رقم اضافه شود.

این در شرایطی است که بیش از 70 درصد مساحت لرستان اراضی شیبدار است و در عین حال بارندگی بالای 550 میلی متر دارد که این مزیت نسبی استان را برای احداث باغ در اراضی شیبدار مستعد کرده است.

پیش بینی تولید این میزان باغ 2 هزار و 20 تن محصول برآورد می شود و در مجموع 565 میلیارد و 600 میلیون ریال با اشتغال زایی یکهزار و 346 نفر برای این طرح ها هزینه شده است.

در این مراسم رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در کنار بهره وری درست از آب باید بهره وری درست از خاک داشته باشیم، تاکید کرد: استفاده از خاک و تنوع محصول که در خاک استفاده می شود بسیار مهم است، کودی و بذری که از آن استفاده می شود همه مهم است.

رییس جمهوری در ادامه با اشاره به این که در شرایط کرونا قرار گرفته ایم، گفت: بسیاری از کشورها از ترسشان محصولات کشاورزی خود را انبار می کنند و نمی فروشند بنابراین امروز محصولات کشاورزی بسیار مهم است.

روحانی اضافه کرد: خوشبختانه در محصولات استراتژیک مثل گندم امسال هم خودکفا خواهیم بود و امیدواریم در محصولات دیگر هم امسال تلاش بیشتری انجام دهیم و همانطور که تا به امروز کشاورزان توانستند ایران را سرسبز کنند و نیازمندی های ملت را حداکثر تامین کنند شاهد آن باشیم امسال و سال آینده با محصولات بیشتر کشاورزی و استفاده بهتر از آب و خاک شاهد تحول مثبت دیگری در محصولات کشاورزی باشیم.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 4977

به "خبرنگاران تضمین امنیت غذایی با افزایش 32 درصدی تولیدات کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تضمین امنیت غذایی با افزایش 32 درصدی تولیدات کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید