خبرنگاران سرمایه گذاری خارجی در کرمان پل عبور از تحریم ها

به گزارش گیگابلاگ، کرمان - خبرنگاران - سرمایه گذاری خارجی به عنوان موتور محرکه رشد مالی علاوه بر ارزآوری، اشتغالزایی، ورود تکنولوژی و دانش فنی روز جهان و تعامل 2 جانبه با سایر کشورها در شرایط کنونی می تواند زمینه عبور از تحریم های ظالمانه علیه ایران و استان کرمان را فراهم کند.

خبرنگاران سرمایه گذاری خارجی در کرمان پل عبور از تحریم ها

استان کرمان ظرفیت های صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری بی شماری در اختیار دارد و وجود بازار بیش از سه میلیونی و وجود ظرفیت های بلقوه فراوری محصولات صادراتی ازجمله پسته، خرما، فلزات، مس و فولاد، می تواند برای سرمایه گذاران خارجی جذابیتی ویژه داشته باشد و آنان را برای سرمایه گذاری به این منطقه جذب کند.

استان کرمان طی دولت تدبیر و امید با ارائه ظرفیت ها و زیرساخت ها و کوشش بخش دولتی و خصوصی توانست یک میلیارد و 655 میلیون دلار تفاهم نامه جذب سرمایه گذاری خارجی منعقد کند و در این راستا نمایندگانی از کشورهای ارمنستان، هند، افغانستان و چین برای ادامه همکاری های مالی به این استان سفر کردند که این امر می تواند در اهداف دولت برای جذب سرمایه گذاران، برطرف مسائل ارزی و مبادلات تجاری و جهش فراوری حتی در شرایط تحریم ها یاری کند و زمینه برطرف مسائل مالی بسیاری را فراهم آورد.

معرفی ظرفیت های گسترده کرمان برای سرمایه گذاران خارجی

استاندار کرمان بیان نمود: جذب سرمایه گذاری خارجی احتیاجمند معرفی ظرفیت های استان کرمان است.

محمد جواد فدایی اضافه نمود: کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور 11 درصد از مساحت کشور را دارد به طوری که وسعت این استان بیشتر از بعضی از کشورهای آسیایی و اروپایی است.

وی با اشاره به ظرفیت ها و امکانات استان کرمان گفت: پروژه های بسیاری در این استان وجود دارد که بعضی از آنها در دست اجرا واقع شده است و می تواند فرصت خوبی برای همکاری کرمان با کشورهای خارجی باشد.

استاندار کرمان عنوان نمود: کرمان بهشت معادن ایران نام دارد و سنگ آهن، مس، روی و کرومیت مهمترین معادن استان کرمان هستند که سالانه حدود 90 میلیون تن از این معادن استخراج می گردد.

وی ادامه داد: سالانه 27.5 میلیون تن کنسانتره آهن، 17.5 میلیون تن گندله، 2.4 میلیون تن شمش فولاد در استان کرمان فراوری می گردد و مهمترین معدن استان کرمان سنگ آهن است که زنجیره کامل فراوری آهن در استان کرمان نیز وجود دارد، لذا امکان سرمایه گذاری در فراوری سنگ آهن در استان کرمان وجود دارد.

فدایی با بیان اینکه مس یکی از ظرفیت های دیگرحوزه معدنی استان کرمان است، توضیح داد: سالانه به طورمتوسط 340 هزار تن قطعه مس در استان کرمان فراوری می گردد و در فرآوری مس مخصوصا کنسانتره مس، ظرفیت های زیادی در پهناورترین استان کشور داریم و از سرمایه گذاران در این بخش ها استقبال می کنیم.

وی معادن ذغال سنگ را یکی دیگر از ظرفیت های استان کرمان برشمرد و عنوان نمود: در حال مدرن کردن استخراج زغال سنگ در استان کرمان هستیم و از افرادی که در این زمینه به ما یاری نمایند، حمایت خواهیم کرد.

استاندار کرمان اضافه نمود: معدن روی بسیار خوبی نیز در استان کرمان وجود دارد که در دهه فجر سال جاری یک کارخانه فراوری 50 تنی سرب و روی در روز، در استان کرمان کلنگ زنی شده است.

وی کشاورزی را از دیگر ظرفیت های خوب استان کرمان ذکر کرد و اضافه نمود: سالانه حدود 6.5 میلیون تن محصولات زراعی و باغی در استان کرمان فراوری می گردد و در بعضی از اقلام کشاورزی مانند پسته و خرما، استان کرمان، رتبه اول فراوری در کشور را به خود اختصاص داده است.

فدایی با اشاره به ظرفیت های جنوب استان کرمان گفت: در جنوب استان کرمان تنوع محصولات کشاورزی زیادی داریم به طوری که جنوب استان کرمان، هند ایران لقب گرفته است و بعضی از محصولات فراوریی جنوب استان به خارج از کشور نیز صادر می گردد.

وی به ظرفیت های گردشگری استان کرمان اشاره و توضیح داد: جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی زیادی در استان کرمان وجود دارد که می تواند جاذبه خوبی برای سرمایه گذاری و همچنین گردشگری باشند.

استانداری کرمان از سرمایه گذاران خارجی حمایت می نماید

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری کرمان گفت: سیاست استان کرمان حمایت از سرمایه گذاران خارجی و داخلی است و در این زمینه استانداری کرمان از سرمایه گذاران حمایت می نماید.

علیار اسکندری نسب اضافه نمود: زیرساخت های مورد احتیاج و امکاناتی ازجمله آب، برق و زمین در اختیار سرمایه گذاران خارجی می گذارد و پیگیری طرح ها تا رسیدن به نتیجه و صدور مجوزها را دنبال می نماید.

وی بیان داشت: صدور تفاهم نامه ها و قراردادها با همکاری اتاق بازرگانی کرمان، ستاد سرمایه گذاری و اداره کل اقتصاد و دارایی در این استان انجام می گردد.

تصویب یک میلیارد و 655 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در کرمان

معاون مالی اداره کل امور مالی و دارایی استان کرمان گفت: سرمایه گذاران خارجی به 2 صورت سرمایه نقدی و انتقال تکنولوژی و دانش فنی سرمایه خود را به استان کرمان می آورند و 38 طرح با ارزش یک میلیارد و 655 میلیون دلار طی دولت تدبیر و امید(سال های 92 تا 98) مصوب و 282 میلیون دلار به این استان جذب شده که به مرور تا خاتمه رسیدن طرح ها، این سرمایه گذاری ادامه می یابد.

حمید شهسواری اضافه نمود: سرمایه گذاری های خارجی در استان کرمان بیشتر در حوزه طرح های صنعتی و انرژی های نو و خورشیدی به صورت عمده توسط کشورهای آسیای جنوب شرقی و کشورهای اروپایی انجام گرفته است.

وی توضیح داد: اجرای طرح های سرمایه گذاری خارجی 2 نمونه ازجمله طرح های پوششی و غیر پوششی بوده که در این زمینه طرح های پوششی در قالب ماده 6 قانون سرمایه گذاری خارجی پس از دریافت مجوز طرح وارد استان می شوند.

معاون مالی اداره کل امور مالی و دارایی استان کرمان گفت: همکاران ما پس از بازدید سه ماهه طرح های سرمایه گذاری پوششی خارجی، پیشرفت پروژه را آنالیز و در قالب خاصی به سازمان سرمایه گذاری و یاری های مالی و فنی ایران مستقر در وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام می نمایند.

وی گفت: در طرح های غیر پوششی نیز خود سرمایه گذار خارجی به صورت مستقیم با طرف ایرانی مشارکت و سرمایه گذاری می نماید که از این قبیل طرح ها در استان کرمان نمونه های بسیاری وجود دارد و در این زمینه می توان به طرح های خودروسازی اشاره نمود و همچنین در این خصوص افرادی از کشور افغانستان در صنایع بسته بندی جیرفت سرمایه گذاری نموده اند که این طرح ها نیز به تهران اعلام شده است.

تحریم ها و اهداف دولت برای جذب سرمایه گذاران خارجی

شهسواری با بیان اینکه سرمایه گذاری خارجی طی دولت تدبیر و امید در استان کرمان دوران برجام و پس از آن را شامل می گردد اضافه نمود: بسیاری از سرمایه گذارهای خارجی و کشورهای اروپایی طرح هایی در استان کرمان در زمان برجام اجرا کردند و پس از آن فشار تحریم های ظالمانه تاثیراتی بر فرایند اجرای این طرح ها گذاشت.

وی عنوان نمود: راه چاره بخش دولتی استان کرمان برای جذب سرمایه گذاران خارجی، استفاده از ظرفیت ایرانیان و به خصوص کرمانی های مقیم خارج از کشور هدف گذاری شده که این سرمایه ها را جهت توسعه و آبادانی به استان کرمان جذب می کنیم.

معاون مالی اداره کل امور مالی و دارایی استان کرمان گفت: تمامی افراد باید با همدلی و هم افزایی فضای کسب و کار استان کرمان که به میانگین کشوری نزدیک شده را بهبود بخشند که فضا را برای سرمایه گذاران داخلی محیا کنیم که با رغبت بیشتر و امن تری سرمایه گذاری نمایند و متعاقب آن سرمایه گذار خارجی نیز به استان ورود می نماید و پس از آن شاهد شکوفایی صنایع و معادن و انرژی های خورشیدی به علت واقع شدن در ذوزنقه طلایی کشور باشیم.

مکانیزم سرمایه گذاری خارجی تقویت گردد

رییس کمیسیون امور زیربنایی و سرمایه گذاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز گفت: در شرایط تحریم کشور احتیاج مبرمی به ارز دارد که این امر می تواند با جذب سرمایه گذاران خارجی محقق گردد.

علی نقوی با اشاره به اینکه ارزآوری ریشه برخورد مسالمت آمیز بانک مرکزی با صادرنمایندگان در شرایط تحریم ها است اضافه نمود: مسائل فروش نفت موجب کاهش ذخایر ارزی کشور شده در حالی که مصارف ارزی ما کاهش نیافته لذا باید با مکانیزم سرمایه گذاری خارجی را در راستای یاری به ورود ارز تقویت و سرمایه گذاران را تشویق به ورود به کشور و استان کرمان کرد.

موانع سرمایه گذاری خارجی در کرمان

نقوی با بیان اینکه سرمایه گذاری خارجی هم اکنون در کشور شرایط مطلوبی ندارد عنوان نمود: بعضی سازمان ها با وظیفه ذاتی حمایت از سرمایه گذاری خارجی راه اندازی شده اند اما زمانی که سرمایه گذار به کشور وارد می گردد در تمامی بخش ها گرفتاری بسیاری دارد که باید برطرف گردد.

این فعال مالی و کارشناس سرمایه گذاری استان کرمان گفت: بعضی از سرمایه گذاران خارجی هم اکنون در استان کرمان فعال هستند و با وجود اینکه همه افراد و مسئولان موافق آن هستند، قوانین ما و بدنه کارشناسی دستگاه ها به صورت حرفه ای نمی توانند با آنان برخورد نمایند و مشکل آموزش در این حوزه وجود دارد.

وی یادآور شد: زیرساخت های ما برای سرمایه گذاری خارجی آماده نیست و پس از برجام که تحریم ها کاهش یافت استقبال قابل توجهی از شرکت های خارجی شد و سرمایه گذاران بسیاری به کشور آمدند اما زیرساخت های استان آمادگی لازم را نداشت.

نقوی اضافه نمود: تمامی مسائل مجوزها، زیرساخت ها و قوانین دست و پاگیر موجب می گردد که سرمایه گذار خارجی به صورت مناسب به استان وارد نشوند و در این راستا نمی توان نسخه جامعی برای تمامی سرمایه گذاران پیچید و باید زیرساخت ها را فراهم و قوانین را در راستای حمایت از سرمایه گذاران اصلاح کرد.

وی تاکید نمود: راه اندازی پنجره واحد الکترونیکی با وجود تاکید مسئولان استان کرمان هنوز به درستی عملیاتی نشده و هدف از راه اندازی این پنجره تسهیل در استعلامات و مجوزهای سرمایه گذاری بوده اما همچنان مدت زیادی صرف صدور مجوز می گردد.

همانگونه که گفته شد، با شناسایی نقاط ضعف و قوت جذب سرمایه گذاری خارجی و کوشش در جهت برطرف موانع و معرفی ظرفیت ها و تقویت زیرساخت ها از هم اکنون می توان زمینه رشد و شکوفایی مالی استان پهناور کرمان را با جذب این سرمایه گذاری ها فراهم کرد.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 4998

به "خبرنگاران سرمایه گذاری خارجی در کرمان پل عبور از تحریم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سرمایه گذاری خارجی در کرمان پل عبور از تحریم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید