خبرنگاران سی سخت از سرما و زلزله می لرزد

به گزارش گیگابلاگ، یاسوج- خبرنگاران- ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم دادند تا شهر سی سخت و مردمانش شب و روز سخت و سردی را پشت سر بگذارند.

خبرنگاران سی سخت از سرما و زلزله می لرزد

به گزارش خبرنگاران ؛بارش باران در استان کهگیلویه و بویراحمد آنگونه که هواشناسی پیش بینی نموده بود راس ساعت شروع شد و خبر بد آنکه در شهر سی سخت قطرات باران جایشان را به دانه های سفید برف دادند.

اگرچه در دو روز گذشته برای تمامی خانه ها چادرهای اسکان برپا شد اما بارش برف باز هم شرایط را آنچه بود سخت تر کرد.

شامگاه روز سه شنبه پس لرزه ها آنچنان هراسی در دل مردم انداخت که آنهایی که خانه هایشان قابل سکونت بود از ترس به چادرها پناه بردند و بعضی هایشان شب را در چادر ماندند. اما پس لرزه های روز چهارشنبه که شدتشان تا 4.5 ریشتر هم رسید باعث شد مردم برای بیرون رفتن از خانه ها و ماندن در چادر درنگ ننمایند و همه به چادر پناه بردند.

پس از وقوع هر زمین لرزه که هیچ کدامشان به شدت شامگاه 29 بهمن ماه نبود تعدادی دچار تنش و اضطراب های ناشی از حادثه شدند آنچنان که 5 نفر را به مراکز درمانی منتقل کردند و بعضی نیز با امدادهای خانگی دوباره احیا شدند.8 نفر هم که مصدوم شدند.

زمین لرزه 5.6 ریشتری 1200 خانه را تخریب نموده بود. اگرچه از ظاهر بعضی از خانه ها نمی شد متوجه حال درونشان شد اما زمین لرزه 4.5 ریشتری کار را تمام کرد و بعضی را تخریب کرد و بعضی ترک ها هم عمیق تر شدند.

روز چهارشنبه با حضور رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کلنگ ساخت نخستین خانه در سی سخت به زمین زده شد و به این ترتیب کار بازسازی شهر سی سخت شروع شد.

اگرچه همه به سرعت در حال آواربرداری هستند و کوشش می نمایند شهر سی سخت به سرعت دوباره همان شهری گردد که همه می شناختند اما ضروری است نمادی از زمین لرزه در شهر ایجاد گردد. حال شاید بتوان این نمادسازی را با استفاده از مستند سازی نوع آوار و سایر جزئیات بعدها انجام داد و یا همین حالا آوارهای یکی از ساختمان ها را تثبیت نموده و موزه زلزله ایجاد کرد.

این موضوع از این جهت اهمیت دارد که همواره این زمین لرزه و خسارات آن در خاطر بماند و مهندسان ناظر بدانند که هر اشتباه چه فجایعی را به بار می آورد و مردم هم بدانند چشم پوشی از هر نکته فنی و مهندسی می تواند چه خسارتی به جان و مال آنها وارد کند.

نکته دیگر اینکه شهر سی سخت مرکز شهرستان دناست و طبیعی است در هرکجای شهرستان احتیاج به خدمتی باشد به این شهر مراجعه می نمایند. از سویی بعضی ادارات در این زمین لرزه آسیب دیده است و بعضی ادارات کل هم در این شهر ساختمان و شعبه شهرستانی ندارند که همین نیز باعث اختلال در خدمت رسانی هم به زلزله زدگان و هم به سایرین می گردد. شاید بتوان در این شرایط بعضی خدمات را به ادارات کل در شهر یاسوج منتقل کرد تا از ازدحام در ادارات کاسته گردد و تنش هایی که گاه و بیگاه بین ارباب رجوع و مردم زلزله زده پیش می آید پیشگیری گردد ضمن آنکه شهر سی سخت به دلیل بافت سنتی همه همدیگر را می شناسند و ورود غریبه ها در شهر حتی اگر برای مراجعه به ادارات باشد احساس نا امنی ایجاد می نماید.

بر اساس گزارش هواشناسی ازشب گذشته تا صبح پنج شنبه 11 میلیمتر بارندگی در شهر سی سخت ثبت شده است.

مین لرزه ای به بزرگی 5.6 ریشتر شامگاه 29 بهمن ماه شهر سی سخت را لرزاند و همچنان پس لرزه های آن ادامه دارد. تا به امروز بزرگترین پس لرزه آن 4.5 ریشتر بوده است که ظهر چهارشنبه 6 اسفندماه شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند.

در پی وقوع زلزله 5 و 6 دهم ریشتری به 3 هزار و 700 واحد از منازل مسکونی خسارت وارد شد.

800 واحد به علت خسارت 60 تا 100 درصد احتیاج به بازسازی دارد و از مجموع 3 هزار و 700 واحد نیز 2 هزار و 900 واحد تعمیری هستند.

از مجموع 800 واحد بازسازی 420 واحد شهری و 380 واحد روستایی و از 2 هزار و 900 واحد تعمیری هزار و 500 واحد شهری و هزار و 400 واحد روستایی است.

میزان خسارت زلزله به واحد های تعمیری بین 20 تا 40 درصد و بر اثر این زلزله به 2 هزار و 300 واحد مسکونی خسارت معیتشی از جمله تخریب اسباب و وسایل منزل خسارت وارد شده است.

64 نفر در این زلزله دچار مصدومیت شدند.

12 فروردین سال 97 نیز زمین لرزه 5.2 ریشتری در شهرهای سی سخت و یاسوج خساراتی به بار آورد.

شهرستان 42 هزار نفری دنا در 35 کیلومتری غرب یاسوج واقع شده است.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 8299

به "خبرنگاران سی سخت از سرما و زلزله می لرزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سی سخت از سرما و زلزله می لرزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید