دلتنگی سران اوپک برای ترامپ!

به گزارش گیگابلاگ، منابع نزدیک به اوپک می گویند اعضای کلیدی این گروه نگرانند با رفتن ترامپ و پیروزی بایدن به عنوان رییس جمهور آمریکا، تنش هایی در گروه اوپک پلاس شکل بگیرد و دلتنگ پرزیدنت ترامپ خواهند بود که به این گروه برای رسیدن به توافق کاهش فراوری یاری کرد.

دلتنگی سران اوپک برای ترامپ!

به گزارش ایسنا، جو بایدن ممکن است در روابط دیپلماتیک آمریکا با سه عضو اوپک شامل عربستان سعودی، ایران و ونزوئلا و همچنین روسیه که عضو اوپک نیست، تغییراتی دهد. روسیه در راس گروهی از فراورینمایندگان واقع شده است که با اوپک در چارچوب گروه اوپک پلاس پیمان همکاری بسته و در حال حاضر فراوریشان را برای یاری به بازیابی توازن بازار و تقویت قیمتها، محدود نموده اند.

تحریم های سخت گیرانه آمریکا علیه ایران و ونزوئلا باعث حذف میلیون ها بشکه در روز نفت از بازار شد و اگر بایدن بخواهد در سال های آینده این تحریم ها را تسهیل کند، افزایش فراوری این کشور ها کوشش اوپک برای متوازن کردن عرضه و تقاضا در بازار را سخت خواهد نمود.

بایدن اظهار نموده که دیپلماسی چندجانبه را به تحریم های یکجانبه ای که ترامپ وضع نموده است، ترجیح می دهد، اما این گفته به معنای آن نخواهد بود که تحریم ها به این زودی تسهیل می شوند. بایدن در کمپین خود گفت: اگر تهران پایبندی به توافق را ازسربگیرد به توافق هسته ای سال 2015 بازخواهد گشت.

ترامپ در سال 2018 از برجام خارج شد و تحریم ها علیه صادرات نفت ایران را مجددا وضع کرد. بعضی در اوپک از این نگرانی دارند که بازگشت نفت ایران، به مازاد عرضه در بازار اضافه خواهد نمود و نگران ادامه همکاری مسکو با این گروه هستند.

یک منبع مطلع در اوپک پیش از این که نتیجه انتخابات آمریکا معلوم گردد، به رویترز گفته بود تحریم های ایران ممکن است مورد بازنگری قرار گیرند و سپس نفت ایران به بازار برگردد؛ بنابراین مازاد عرضه ایجاد خواهد شد و توافق فعلی اوپک پلاس به خطر می افتد.

این ریسک وجود دارد که روسیه از توافق اوپک پلاس خارج گردد و در نتیجه این پیمان دچار فروپاشی گردد، زیرا این ترامپ بود که مسکو را به توافق با اوپک بازگرداند.

تهدید جهانی

بایدن روسیه را به عنوان مهمترین تهدید جهانی واشنگتن معرفی نموده و در طول کارزار انتخاباتی خود، وعده داد در روابط با عربستان سعودی بازنگری کند.

ترامپ در آوریل بر مذاکراتی که به توافق اعضای گروه اوپک پلاس با کاهش کم سابقه فراوری منتهی شد، نظارت کرد. وی با اعمال فشار سیاسی روی عربستان سعودی و روسیه، سران این دو کشور را وادار کرد اختلافی که به بروز جنگ قیمت نفت منتهی شده بود را کنار بگذارند و توافق جدیدی را برای متوقف کردن ریزش قیمت ها مهندسی نمایند.

نتیجه این مذاکرات توافق با کاهش فراوری 9.7 میلیون بشکه در روز توسط اوپک پلاس بود که با کاهش داوطلبانه یا اجباری فراوری از سوی سایر کشور های خارج از این گروه به حدود 20 میلیون بشکه در روز رسید.

برای ترامپ انگیزه از صورت دادن این توافق، پشتیبانی از قیمت های جهانی نفت و جلوگیری از ورشکستگی شرکت ها و بیکاری هزاران نفر در صنعت انرژی آمریکا در روز های نزدیک به انتخابات بود.

ترامپ مدافع صنعت نفت و گاز بوده و مقررات محیط زیستی را تسهیل کرد و به مسئله آلایندگی های تاثیرگذار بر گرمایش جهانی اهمیتی نداد. وی در ابتدای ریاست جمهوری از اوپک برای بالا بردن قیمت ها انتقاد نموده و از اعضای این گروه خواسته بود نفت بیشتری فراوری نمایند. با این حال لایحه نوپک که در دوران ریاست جمهوری وی مورد پیگیری نهاده شد تا به مصونیت اوپک خاتمه دهد، به قانون تبدیل نشد.

یک مقام ارشد یکی از متحدان نزدیک آمریکا در اوپک در این باره گفت: ترامپ پس از یک چرخش تاریخی، اکنون دوست ماست.

پیغامد های قابل ملاحظه

ترامپ روابط نزدیکی با عربستان سعودی داشت که حاکم واقعی آن محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور است و روی دریافت تسلیحات آمریکایی حساب می نماید.

اوپک پلاس از سال 2017 با اجرای محدودیت عرضه به حمایت از قیمت ها پرداخته و هر گونه تحولی که آینده این گروه را تهدید کند، ممکن است بازار را تضعیف کند و پیغامد های جدی برای اوپک و سایر فراورینمایندگان، دولت ها و بازرگانان داشته باشد.

ترامپ برخلاف روسای جمهور قبلی آمریکا ارتباط بیشتری با اوپک داشت و با ارسال پیغام هایی در توییتر، درباره تصمیمات فراوری و فرایند قیمت های نفت اظهارنظر می کرد، اما تصور می رود بایدن فاصله خود را با این گروه حفظ کند.

شکیب خلیل که به مدت یک دهه وزیر نفت الجزایر و رییس سابق اوپک بوده، اظهار کرد: از نظر من بایدن بیشتر به مشورت حرفه ای با مشاورانش تکیه خواهد نمود و مانند ترامپ به کنترل ریز امور نمی پردازد. بایدن روابط صمیمانه ای که به نظر می رسید ترامپ با پوتین داشته را نخواهد داشت.

با وجود اظهارات انتخاباتی بایدن، تصور نمی رود روابط میان آمریکا و عربستان سعودی تغییر اساسی پیدا کند. منابع منطقه ای و دیپلمات ها به رویترز گفتند پیروزی بایدن اتحاد چند دهه ای میان دو کشور را برهم نخواهد زد.

یک منبع مطلع دیگر با استقبال از پیروزی بایدن، به رویترز گفت: تردید دارد تحریم ها به سرعت برداشته شوند. این امر به اعضای اوپک پلاس فرصت کافی خواهد داد تا با بازنگری در توافقشان، فضا برای ورود نفت بیشتر ایران به بازار را فراهم نمایند. وی در ادامه اضافه نمود: حتی اگر تحریم های ایران برداشته شوند، به دلیل مسائل فنی دو یا چهار ماه طول خواهد کشید تا صادرات نفت ایران به سطح پیش از تحریم ها برگردد؛ بنابراین اوپک پلاس زمان کافی برای تصمیم گیری درباره سقف جدید فراوری خواهد داشت.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: فرارو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 6690

به "دلتنگی سران اوپک برای ترامپ!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلتنگی سران اوپک برای ترامپ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید