زنان مازندرانی؛ تولیدکننده محصولات ارگانیک

به گزارش وبلاگ رشد آسان، کشت بیولوژیکی و تولید پیاز کیفی در سطح 50 هکتار از اراضی شیب دار در روستای سرکت منطقه هولار شهرستان ساری این محصول کشاورزی را در زمره برند محصولات ارگانیک کشاورزی مازندران قرار داده چون زنان کشاورز این منطقه بدون استفاده از سموم شیمیایی این محصول را کشت می کنند.

زنان مازندرانی؛ تولیدکننده محصولات ارگانیک

به گزارش هممشهری آنلاین به نقل از ایرنا، روستای سرکت در 15 کیلومتری شهر ساری در بخش کلیجانرستاق واقع است. نام این روستا به خاطر پیاز تولیدی در مازندران شهرت یافته و طی چند سال گذشته با برگزاری جشنواره پیاز، معروفیت آن فراتر از استان رفته است.

اگر چه سطح زیر کشت پیاز در سرکت بر اساس آمارهای رسمی کمتر از 50 هکتار است، ولی کشت ارگانیک در کنار انبارداری طولانی مدت، عطر و طعم ویژه و بازار پسندی سایز محصول تولیدی در این روستا سبب شده است تا کیفیت در شهرت پیاز سرکت حرف نخست را بزند.

بر اساس آزمایشاتی که جهاد کشاورزی شهرستان ساری بر روی خاک محل کشت و پیاز تولیدی روستای سرکت انجام داده، معین شده است که روستاییان در کشت این محصول از هیچ گونه سم و کود شیمیایی استفاده نمی کنند و سبکی، پودری و قوی بودن خاک این منطقه سبب می شود تا محصول به صورت کاملا ارگانیک به دست آید.

جهاد کشاورزی ساری به همراه دهیاری و شورای سرکت از چند سال پیش به منظور توسعه کشت ارگانیک پیاز در سرکت اقدام به برگزاری جشنواره کرد. یکی از اهداف این جشنواره ها، برندسازی این محصول بوده است.

کارشناسان معتقدند برندها در محصولات کشاورزی به دو گونه ارگانیک و مکانیک تقسیم می شوند و برندهای ارگانیک، برندهایی هستند که درواقع برنامه ریزی برایشان انجام نشده و شرایط جغرافیایی سبب می شود تا محصول به شکل طبیعی مانند پیاز سرکت به برند تبدیل شود.

البته مازندران محصولات ارگانیک کم ندارد مانند گیاهان دارویی، میوه های جنگلی از جمله انارترش، تمشک، خرمالو، گردو و پرتقال کوهی. این استان در تولید نارنج، آبزیان، توت فرنگی، گل و گیاه و برنج هم دارای محصولات ارگانیک است، ولی آنچه که کارشناسان را نگران می کند، در معرض خطر قرارگرفتن تولید این محصولات با مصرف سموم کشاورزی بدون ضوابط در برخی مناطق است.

مسئولان جهاد کشاورزی ساری در سه سالی که جشنواره پیاز سرکت را برگزار کردند، به معضل استفاده از کود و سموم شیمیایی در تولید سایر محصولات و احتمال آلوده سازی خاک برای تولید محصولات ارگانیک اشاره کردند و وعده داده بودند تا برای تولید پیاز ارگانیک سرکت اقداماتی را انجام دهند که این مشکل بروز نکند.

در حال حاضر کیفیت ذاتی محصول پیاز سرکت در بین محصولات کشاورزی مازندران زبانزد است و برای شناساندن این محصول به بازار با هدف تشویق کشاورزان در حفظ تولید ارگانیک، سازمان جهاد کشاورزی مازندران طرح سه ساله برندسازی پیاز این منطقه را در دستور کار قرار داده است.

مدیر مرکز خدمات کشاورزی منطقه هولار شهرستان ساری گفت: پیاز در روستای سرکت ساری به صورت دیم و در اراضی شیب دار در سطح 50 هکتار کشت می شود، زنان کشاورز این منطقه بدون استفاده از هرگونه سموم شیمیایی این محصول را کشت می کنند.

سید محمود غلامی از آغاز طرح سه ساله برندسازی پیاز سرکت خبر داد و اضافه نمود: اگرچه پیاز مازاد برمصرف خود اهالی دارای مشتریان خاص است و به نسبت عرضه، تقاضای بیش از حدی برای خرید پیاز سرکت وجود دارد، اما همچنان این محصول به صورت فله ای عرضه می شود که با اجرای طرح برندسازی علاوه بر افزایش سطح زیر کشت، بسته بندی و فرآوری این محصول نیز مورد توجه قرار می گیرد.

وی متوسط عملکرد تولید پیاز غیرشیمیایی در سرکت را حدود 10 تن در هر هکتار مطرح نمود و توضیح داد: می توان با عملیات فنی منطق با فعالیت های کشاورزی بیولوژیکی تولید را بالا برد.

این مهندس کشاورزی مازندران اعلام نمود: صندوق خرد کشاورزی زنان در روستای سرکت ساری شکل گرفته است، هم زمان با آغاز طرح برندسازی پیاز سرکت، چندین کارشناس ترویج کشاورزی به صورت مستقیم با کشاورزان منطقه در ارتباط هستند.

غلامی ادامه داد: همچنین با آغاز طرح برندسازی پیاز سرکت، کشاورزان منطقه درصدد توجه به کشت پیاز در قطعات کوچک زمین های منطقه شدند.

وی گفت: قیمت پیاز سرکت تا 2 برابر بیشتر از قیمت پیازهای عرضه شده در بازار مازندران است و در حال حاضر کشاورزان منطقه با اسقبال بی نظیر تقاضا روبرو هستند.

این مسئول اضافه نمود: در حال حاضر بخشی از پیاز سرکت همچنان به صورت فله ای از سوی زنان در بازار روزهای شهرستان ساری البته با قیمت بالا عرضه می شود.

مدیر مرکز خدمات کشاورزی منطقه هولار شهرستان ساری در عین حال گفت که عرضه فله ای محصول پیاز در واقع زمینه سودجویی دلالان را فراهم می کند و پیاز سرکت تا سه برابر بیشتر از قیمتی که به صورت مستقیم از سوی کشاورز فروخته شده است در بازار خارج از استان عرضه می شود.

مازندران با داشتن 460 هزارهکتار اراضی زیر کشت و تولید سالانه هفت میلیون تن محصول از 72 نوع مختلف، رتبه برتر کشور را دارد و حدود 11 درصد ارزش اضافه نموده بخش کشاورزی کشور نیز از این استان تامین می شود، با این همه تنها شمایی کم رنگ از تولید محصولات ارگانیک در این استان وجود دارد.

منبع: همشهری آنلاین

به "زنان مازندرانی؛ تولیدکننده محصولات ارگانیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنان مازندرانی؛ تولیدکننده محصولات ارگانیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید