لزوم اصلاح و بازبینی اساسنامه جایزه فناوری مصطفی (ص)

به گزارش گیگابلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی یازدهمین نشست شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص)، با حضور سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و جمعی از اعضای این شورا برگزار و گزارشی از فرایند اقدامات اجرا شده برای برگزاری چهارمین دوره آن ارائه شد.

لزوم اصلاح و بازبینی اساسنامه جایزه فناوری مصطفی (ص)

عاملی در این نشست ضمن تشکر از برگزار کنندگان این جایزه گفت: در چند سال اخیر جایزه مصطفی در زمره جوایز مهم و کلیدی جهانی محسوب می شود که کار دشواری بوده و دبیرخانه جایزه در کشف و شناسایی چهره های شاخص علمی جهانی پیروز عمل کرده است.

وی رعایت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص جایزه جهانی پیامبر اعظم (ص) را لازم دانست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه نمود: ایرانیان به دلیل فرهنگ میزبانی خوبی که دارند برخی مواقع خودشان را فراموش کرده و دیگران را مرجح می دانند. نمی توان رتبه جهانی ایران که در سال 2020 تولید علم آن از لحاظ کمی رتبه 15 و از لحاظ رتبه کیفی 12 و در نانو رتبه چهارم پیدا کرده را نادیده گرفت و در اهدای جوایز دانشمندان ایرانی را لحاظ نکرد؛ البته نباید جانبداری در این زمینه کرد ولی نباید دانشمندان داخلی را فراموش کنیم و باید نگاه واقع بینانه داشته باشیم.

عاملی اضافه نمود: دانشمندان ما با محدودیت امکانات و منابع خلاقیت های بسیار بالایی داشتند، بالاترین امکانات پژوهشی در آمریکا است ولی اگر کسی با امکانات کمتر بتواند خلق اثر علمی کند خود این شاخص است.

وی ادامه داد: بهتر است واقع بینانه و عادلانه به ظرفیت های دانشمندان همه کشورها توجه شود خصوصاً کشورهایی که از لحاظ شاخص های جهانی رتبه بالایی دارند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از استماع گزارش دبیرخانه و هیأت داوران درباره نامزدهای این دوره گفت: باید به رأی داوران اعتماد کرد و جزئیاتی که راجع به افراد گفته شد نشان دهنده این است که افراد وزین و قابل اعتمادی انتخاب شده اند؛ هرچند برخی ابهامات و مسائل در بسط و ارتقای جایزه مطرح است که می توان برای دوره های بعدی جایزه نسبت به بازبینی و اصلاح اساسنامه اقدام کرد.

لازم به ذکر است، اساسنامه جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم (ص) معروف به جایزه مصطفی (ص) در جلسه 714 مورخ 30 خرداد 91 شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان جایزه عالی علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسیده و موضوع اصلی جایزه، شناسایی و معرفی برترین های علم و فناوری جهان اسلام است. این امر از طریق ارزیابی طرح های علمی و فناورانه و اعطای جایزه به دانشمندان و متخصصین برتر در سطح جهان اسلام صورت می گیرد. به علاوه، این جایزه به دنبال ایجاد فضایی است که در آن صاحبان و متقاضیان فناوری در کشورهای اسلامی حضور یابند و ضمن ارائه دستاوردها و نیازهای خود، زمینه برای تعامل و همکاری بیشتر آنها فراهم شود. جایزه مصطفی (ص) هر دو سال یک بار به دانشمندان برتر جهان اسلام در حوزه های علوم و فناوری نانو، علوم و فناوری ارتباطات و اطلاعات، علوم و فناوری زیستی و پزشکی و طرح برتر در دیگر رشته ها اعطا می شود.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 9556

به "لزوم اصلاح و بازبینی اساسنامه جایزه فناوری مصطفی (ص)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم اصلاح و بازبینی اساسنامه جایزه فناوری مصطفی (ص)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید