راستا ورود به شهداد و بیابان لوت بسته است، جریمه در انتظار مسافران

به گزارش گیگابلاگ، این روزها به واسطه شیوع ویروس کرونا شاهد اعمال محدودیت های جدید در شهرها و استان های کشور هستیم چنانکه شهرها و استان ها به سه بخش قرمز، زرد و نارنجی تقسیم شده اند که در هر یک از آن ها محدودیت های خاصی اعمال می گردد. با این وجود بیشتر شهرها در محدوده قرمز و نارنجی و اعمال محدودیت های بسیار زیاد و تعطیلی قرار دارند. با توجه به تعطیلی که قرار است از اول آذرماه اتفاق بیفتد، بیم آن می رود که شاهد سرازیر شدن سیل مسافران و گردشگران در جاده های کشور باشیم. در این میان باتوجه به اینکه در فصل سرد سال قرار داریم، استان های مرکزی و جنوبی کشور ازجمله کرمان می توانند در محدوده مقاصد سفر قرار داشته باشند.

راستا ورود به شهداد و بیابان لوت بسته است، جریمه در انتظار مسافران

مشخص افضلی، سرپرست معاونت گردشگری استان کرمان درخصوص تدابیری که در حوزه گردشگری این استان برای حضور گردشگران احتمالی در هفته های آینده پیش بینی شده، گفت: بهداشت و سلامتی مردم در اولویت قرار گرفته است. تقریباً می توان گفت تمام تورهای گردشگری استان تعطیل شده اند و کنترل و نظارت در این خصوص انجام می گردد. ضمن آنکه استانداری کرمان ستادهای بازرسی راه اندازی نموده است که حوزه گردشگری نیز از جمله ستادهای 22 گانه است که فعال شده اند.

او ادامه داد: گیت های بازرسی بیش از گذشته فعال خواهند شد و با توجه به آن که در حال حاضر ممکن است کویر و شهداد مقصد بیشتر مسافران استان کرمان باشد در روستا سیرچ، نظارت ها را بیشتر خواهیم کرد و از روز شنبه این جهت مسدود خواهد شد و اجازه دسترسی به شهداد و کویر به تورها و گردشگران انفرادی داده نخواهد شد. ترددها به شدت کنترل خواهد شد و جریمه های 500 هزار تومانی در انتظار افرادی است که از مصوبات کرونا پیروی نمی نمایند. این افراد بازگردانده می شوند.

به گفته افضلی، باتوجه به شرایط موجود، رستوران های استان کرمان که در حال حاضر تا ساعت 18 خدمات ارائه می دهند، از روز شنبه کامل تعطیل خواهند شد. تالارهای پذیرایی نیز از اوایل شیوع کرونا تا کنون تعطیل بوده اند. هیچ تور گردشگری در استان برگزار نخواهد شد. البته هتل ها و مراکز اقامتی با رعایت پروتکل های بهداشتی فعال هستند. هرچند استان کرمان دارای معادن متعدد است و بسیاری از پرسنل و کارشناسان این واحدها در هتل ها اقامت دارند با این وجود ضریب اشغال آن ها بالا نیست و می توان گفت در حال حاضر ضریب اشتغال هتل ها در حدود 10 درصد است. واحدهای تفریحی و گردشگری استان نیز تعطیل هستند.

او با اشاره به آن که با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی چک لیست هایی برای تاسیسات گردشگری استان کرمان در نظر گرفته شده که توسط بازرسان تکمیل و امتیاز دهی می گردد، گفت: اگر امتیاز آنها تا 90 باشد مجاز به فعالیت خواهند بود. امتیاز بین 60 تا 90 منجر به دریافت اخطار و زیر 60 پلمپ خواهد شد. در مجموع هشت ماه گذشته حدود 25 واحد گردشگری پلمپ، بیش از 60 تا 70 مورد اخطار دریافت نموده اند و بیش از 100 مورد تذکر گرفته اند.

سرپرست معاونت گردشگری استان کرمان در مورد شرایط حوزه گردشگری در تعطیلات گذشته و احتمال حضور گردشگران در تعطیلات پیش رو گفت: با وجود شیوع ویروس کرونا و تاکیداتی که بر لزوم عدم انجام سفرهای غیرضروری وجود دارد، اما متاسفانه مردم به این تذکرات توجه نداشتند و سفرها به روال گذشته و حتی بیشتر ادامه داشت. به طور مثال، طبق تردد جاده ای که گزارش آن را دریافت نموده ایم، در تعطیلات اربعین سال جاری روزانه بین 600 تا 650 خودرو به سمت کویر حرکت می کرد که نسبت به سال گذشته حدود 12 درصد افزایش را نشان می دهد.

او در مورد شناسایی و توقیف تورهای غیرمجاز حوزه گردشگری نیز گفت: تیم های بازرسی استانداری و میراث و گردشگری استان فعال شده اند و تبلیغات فضای مجازی را به شدت رصد می نمایند و طی سه ماه گذشته بیش از 50 تور مورد آنالیز قرار گرفته اند که در نهایت منجر به کنسل و لغو برگزاری حدود 20 تور شده است. اما ساماندهی و کنترل تورهای غیرمجاز حوزه گردشگری نیازمند مشارکت و همکاری مردم است. با توجه به اینکه اکنون فصل کویر است بیشتر این تورها به سمت شهداد و بیابان لوت حرکت می نمایند.

بیکاری راهنمایان گردشگری، تعطیلی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، تعطیلی اقامتگاه های بومگردی، کاهش اشغال هتل ها و سایر واحدهای اقامتی، تغییر شغل 50 %از متخصصین حوزه گردشگری، بیکاری بیش از 5000 نفردر حوزه گردشگری، تعدیل نیروهای متخصص و آموزش دیده در صنعت هتلداری، مهاجرت از روستاهای هدف گردشگری به حاشیه شهرها با توجه به تعطیلی اقامتگاه های بومگردی، افزایش خواب محصول در حوزه صنایع دستی به مدت بیش از یکسال (زیان فروشگاه های صنایع دستی) و کاهش سرمایه در گردش حوزه صنایع دستی و تعطیلی بعضی از این کارگاه ها ازجمله خسارات اجتماعی ناشی از ویروس کروناست که افضلی به آنها اشاره نمود.

ایلنا نوشت، وی درخصوص میزان خسارتی که کرونا به این حوزه ها بخصوص حوزه گردشگری وارد نموده است، گفت: قطعا حال تاسیسات گردشگری استان کرمان خوب نیست. می توان گفت تا به امروز کرونا در حدود 900 میلیارد تومان به تاسیسات گردشگری استان کرمان خسارت وارد نموده. بیش از 50 درصد پرسنل آموزش دیده و تخصصی حوزه گردشگری به دلیل تعدیل نیرو، بیکار شده اند. در حال حاضر بیش از 500 راهنمای گردشگری استان کرمان از اسفند سال گذشته تا به امروز بیکار هستند. باتوجه به آن که بسیاری از نیروهای آموزش دیده حوزه گردشگری به دلیل تعدیل از کار ناچار به انجام کارهای دیگر روی آورده اند، ممکن است تا حدود یک یا دو سال آینده شاهد تبعات کرونا هستیم، به حوزه گردشگری ورود ننمایند که این امر خسارت های بیشتری را متوجه این حوزه خواهد نمود.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: گردشبان
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 6909

به "راستا ورود به شهداد و بیابان لوت بسته است، جریمه در انتظار مسافران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راستا ورود به شهداد و بیابان لوت بسته است، جریمه در انتظار مسافران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید