همگام سازی دانشگاه با تحولات جامعه و پیشرفت های علوم و فناوری، نقش گرایش های تلفیقی در حل چالش های صنعت و سلامت

به گزارش گیگابلاگ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با همکاری دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی تهران به شناسایی مهم ترین چالش های برنامه علمی صنعت و سلامت پرداخته است.

همگام سازی دانشگاه با تحولات جامعه و پیشرفت های علوم و فناوری، نقش گرایش های تلفیقی در حل چالش های صنعت و سلامت

گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، محدثه حسینی؛طرح پایش آزاد مخفف پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ای دانشگاه آزاد اسلامی است که هدف آن تبدیل چالش های کلان کشور به زمینه های پژوهشی است که استاد و دانشجو بتوانند بر اساس آن موضوع انتها نامه و یا رساله تعریف کنند.

بر اساس نظام پایش آزاد، واحدهای ویژه نیز مانند دانشگاه های آزاد اسلامی هر واحد استانی در یک موضوع خاص پیشران شده تا به حل چالش های کشور کمک کنند. در نظام پایش دانشجویان در کنار اینکه بر اساس علاقه خود موضوعی را موردمطالعه قرار دهند، در رفع مسائل کشور نیز سهیم می شوند، در این شرایط است که دانشجو احساس مفید واقع شدن پژوهش و مطالعه خود را دارد.

صفر تا صد طرح پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ای دانشگاه آزاد اسلامی

طرح پایش دارای 40 برنامه علمی است که صنعت و سلامت یکی از برنامه علمی های مهم آن است، این برنامه علمی برعهده دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب است و مجری آن، رضا شریفی است.

تغذیه و سلامت از اساسی ترین نیازهای پایه ای انسان است. این دو شاخص به خودی خود وارد فضای امنیت و آسایش جامعه می شود. هم چنین برخلاف گذشته که شاخه سازی علوم به شکل مستمر صورت می گرفت و حوزه های علمی به سمت تخصصی شدن پیش می رفتند، علوم به سمت گرایش های تلفیقی، میان رشته ای و بین رشته ای در حال حرکت هستند.

پس از آنجایی که دانش به مفهوم اخص کلمه از حیطه افراد به سمت گروه ها و خرد جمعی حرکت کرده است، در فضای ابری به مفهوم سیال و پویا تبدیل شده است.

تلفیق و ترکیب آگاهی ها، مهارت ها و نحوه بکارگیری آن ها در به ثمر رسیدن فعالیت های علمی نقشی پررنگ پیدا کرده است. از هیمن رو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با همکاری دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی تهران به شناسایی مهمترین چالش های برنامه علمی صنعت و سلامت پرداختند.

11 چالش اصلی در حوزه صنعت و سلامت به شرح زیر شناسایی شد:

1. مسائل دارویی

2. عدم توجه به ویژگی های کالبدی در فضاهای درمانی بیماریهای خاص

3. عدم کفایت مواد و تجهیزات دندانپزشکی ساخت داخل

4. پایین بودن راندمان تولید تعدادی از داروهای نوترکیب

5. شناسایی دیر هنگام بیماری ها

6. عدم کفایت مواد و تجهیزات پزشکی ساخت داخل

7. عوامل زیان آور محیط کار

8. عدم اجرای طرح پوشش همگانی بیمه سلامت

9. عدم تناسب و فراگیر بودن فناوری اطلاعات در پزشکی

10. ضعف نظام آموزش علوم پزشکی

11. کاربرد محدود و ناکافی علوم مختلف حرکت درمانی در پزشکی

گفتنی است، تا کنون پنج چالش نخست این برنامه علمی در شورای راهبردی برنامه علمی استان تهران مورد بررسی قرار گرفته است.

هم چنین چالش تولید ناکافی مواد اولیه و... در صنعت پزشکی به عنوان یک چالش جدید این برنامه علمی پیشنهاد شده است.

هم چنین مقرر شده اشت که که تقسیم بندی موضوعات زمینه های پژوهشی با رویکرد فناورانه در تخصص و تکنیک های مختلف مانند تصویربرداری، غربالگری و خبرنگارانلیز داده و... صورت پذیرد.

سخن انتهای!

برنامه علمی صنعت و سلامت در راستای تولید دانش افزوده و ثروت ملی از طریق پژوهش های منسجم و هماهنگ گام برمی دارد که این هدف غایی طرح پایش است که به منظور هدفمندسازی پژوهش های آموزش عالی با بهره برداری از پتانسیل اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای حل چالش های پیش روی کشور در حوزه های مختلف می پردازد.

انتظار می رود با به کارگیری برنامه علمی صنعت و سلامت، نیازهای صنعت و سلامت رفع شود و دانشگاه آزاد اسلامی به یک سازمان پژوهشی پاسخگویی به نیازهای کشور تبدیل و همگام سازی دانشگاه با تحولات جامعه و پیشرفت های علوم و فناوری میسر شود.

4084/

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 5535

به "همگام سازی دانشگاه با تحولات جامعه و پیشرفت های علوم و فناوری، نقش گرایش های تلفیقی در حل چالش های صنعت و سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همگام سازی دانشگاه با تحولات جامعه و پیشرفت های علوم و فناوری، نقش گرایش های تلفیقی در حل چالش های صنعت و سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید