گفتمان مهارت در کشور ضعیف و مغفول مانده است

به گزارش گیگابلاگ، رییس سازمان فنی و حرفه ای گفت: امروزه در دنیای کنونی به فکر و ایده توجه ویژه ای می شود و اندیشه و خلاقیت و ابداع و نوآوری بسیار مورد حمایت قرار می گیرد لذا منجر به فکر و دانایی می شود و این نوع نگاه مناسب پیشرفت و توسعه یک کشور است.

گفتمان مهارت در کشور ضعیف و مغفول مانده است

علی اوسط هاشمی در نشست هم اندیشی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان ایلام افزود: درک درست به اهمیت مهارت آموزی، پشتوانه ارزشمندی برای سازمان فنی و حرفه ای محسوب می شود؛ چراکه انسان به عنوان محور تغییر، تحول و ساختن است و اگر انسان و قدرت تغییرش به خوبی مورد توجه قرار گیرد قطعا جامعه بدون اتکا به منابع و ذخائر اصلی موجود خود پیروز خواهد بود چون بر اساس توانمندی افراد شکل گرفته است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه گفتمان مهارت در کشور ضعیف و به نوعی مغفول مانده و تمام ارزش ها در دانشگاه ها متمرکز شده است، اظهار کرد: باید بپذیریم تغییر الزامی است و باید متناسب با ضرورت های زمان پیش برویم از همین بازنگری در استانداردهای آموزشی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

اوسط هاشمی تاکید کرد: بازنگری در استانداردهای آزموشی و صلاحیت های حرفه ای نخستین گامی است که در سالجاری برداشته ایم و هدفگذاری شده که تا انتها سال در 2 هزار استاندارد آموزشی بازنگری شود.

او با تاکید بر ترویج روش آموزش های دوگانه گفت: سازمان فنی و حرفه ای در این زمینه با سنجش مهارت ها در این عرصه نقش آفرینی خواهد کرد.

معاون وزیر تعاون ادامه داد: جامعه خالی از نیروی مهارت است و برای رسیدن به نیرویی که بعنوان بازوان کارفرما و کارآفرین کیفیت رقابت را افزایش دهد نیروی انسانی مهارت دیده و با آموزش کاربردی است.

اوسط هاشمی با بیان اینکه سند راهبردی 22 استان در کشور نهایی شده است، گفت: سند رابردی مهارت در استان ایلام تا به امروز اجرا نشده و ما باید تقاضا محوری را به سمت آموزش مهارت سوق دهیم همچنین باید مهارت را با استفاده از تمام ظرفیت های قانونی، قانونمند و با قاعده پذیری شکل دهیم.

او سنجش مهارت در استان ایلام را با وجود ظرفیت های انسانی بالا ضروری دانست و افزود: باید مرکز سنجش مهارت در این استان شکل بگیرد چرا که نگاه وسیع به مهارت می تواند در هدایت جامعه جویای کار موثر باشد.

رییس سازمان فنی و حرفه ای با بیان اینکه نیاز امروز کشور مهارت آموزی است، افزود: در طول 40 سال گذشته گفتمان درست مهارتی نداشته ایم و نیازمند گفتمان ملی مهارت هستیم که این مهم با طرح آمایش سرزمینی پاسخ داده می شود.

اوسط هاشمی تاکید کرد: پیوست نیروی انسانی در کنار پیوست مهارت باید مورد توجه قرار گیرد و در این به عرصه به نیازسنجی و تقاضا توجه شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام نیز در این نشست گفت: مهارت آموزی یکی از مهم ترین مقوله ها در حوزه جهش تولید است و نقش موثری در بهبود فضای کسب و کار و در نهایت رونق اقتصاد دارد.

شعبان فروتن اظهار کرد: با توجه به ظرفیت استان ایلام در بخش نفت، گاز و پتروشیمی باید به مقوله مهارت آموزی بیشتر توجه شود.

او ادامه داد: اتاق بازرگانی ایلام آمادگی لازم برای برگزاری دوره های آموزشی مشترک با فنی و حرفه ای به منظور توسعه مهارت آموزی در بین جوانان جویای کار را دارد.

فروتن شرح داد: تولید و صادرات مکمل یکدیگرند و رونق این 2 بخش نیازمند نگاه فرابخشی است.

رئیس اتاق ایلام گفت: تولید در استان ایلام آنطور که باید نتوانسته است به توسعه دست یابد و واحدهای تولیدی برای فعالیت نیازمند همراهی و مساعدت دولت هستند.

او تاکید کرد: به منظور رونق اقتصادی منطقه، ایجاد اشتغال پایدار و توسعه صادرات باید به بخش تولید منطقه نگاه ویژه ای شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: با توجه به ظرفیت استان در زمینه آموزش مهارت های فنی و حرفه ای و استقبال عراق از این موضوع امکان صادرات خدمات در این حوزه به این کشور وجود دارد.

حیدر نعمتی گفت: برنامه ریزی ها و تلاش مجموعه اقتصادی استان باید مبتنی بر تحقق شعار سال و منتهی به جهش تولید، رونق اشتغال و بهبود معیشت و کسب و کارها شود.

او افزود: سال گذشته از محل رونق تولید، اقتصاد مقاومتی، مشاغل روستایی و کسب و کارهای خانگی طرح های خوبی اجرا شد که بدون شک با بهره برداری از آنها اشتغال ایجاد می شود.

نعمتی با بیان اینکه یکی از پایه های رشد کشورها مهارت آموزی و کسب دانش است، گفت: در قانون اساسی کشور به مهارت آموزی، ایجاد اشتغال پایدار و مولد، گذراندن دوره های مهارت و کسب دانش تاکید شده است.

وی یادآور شد: استان ایلام دارای 11 درصد منابع گازی، 6 درصد کانی های غیر فلزی با کیفیت عالی دارای رتبه سوم کشور، 65 گونه محصول کشاورزی، 18 ایستگاه پمپاژ، 33 رشته صنایع دستی و هتل و رستوران هایی است که به عنوان ظرفیت قابل توجه هستند.

او تاکید کرد: با وجود اقدام های اجرا شده و کاهش نرخ بیکاری در استان اما افراد جویای کار بسیاری وجود دارد که بازار مناسبی برای جذب آنها نداریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام ادامه داد: در استان امکان ایجاد کارگاه های متمرکز و نیمه متمرکز، کشت گلخانه ای و گیاهان دارویی نیز وجود دارد اما با تمام این ظرفیت ها نیروی کار مهارتی و آموزش دیده نداریم.

نعمتی گفت: با وجود دارا بودن پروژه های نفت و گاز، 53 درصد نیروها بدلیل اینکه نیروهای بومی مهارت لازم را ندارند، غیربومی هستند.

او تاکید کرد: باید اتاق فکر آموزش فنی و حرفه ای تشکیل شود و با الزام یک پیوست مهارت آموزشی، شرکت ها را مکلف به استخدام نیروهای آموزش دیده کنند.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gigablog.ir شناسه مطلب: 4517

به "گفتمان مهارت در کشور ضعیف و مغفول مانده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گفتمان مهارت در کشور ضعیف و مغفول مانده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید