12 مکمل برای تقویت مغز و حافظه

به گزارش وبلاگ رشد آسان، بعضی مواد مغذی می توانند به بهبود عملکرد مغز یاری نمایند. به عنوان مثال کمبود ویتامین های B می تواند به افت حافظه و اختلال در عملکرد شناختی منجر گردد.

12 مکمل برای تقویت مغز و حافظه

به گزراش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری وبلاگ رشد آسان ویتامین B1 به مغز در تبدیل مواد مغذی یاری می نماید. این ویتامین می تواند به بهبود خستگی ذهنی و همچنین از دست دادن حافظه و سردرگمی یاری کند. کمبود ویتامین B2 می تواند به اختلال در رشد مغز جوانان و مسائل رفتاری منجر گردد. کمبود نیاسین ممکن است شما را هر چه بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی، اختلال کوتاه مدت در عملکرد حافظه و اضطراب سازد. ویتامین B6 نیز به فراوری انتقال دهنده های عصبی دوپامین و سروتونین یاری می نماید.

ویتامین B12

ویتامین B12 یک ماده مغذی ضروری در میلین، پوششی که سیستم عصبی را احاطه نموده است، محسوب می گردد. سطوح کم این ویتامین می تواند به از دست دادن حافظه منجر گردد. همچنین، ویتامین B12 امکان انتقال اکسیژن بیشتر به سلول های مغز را فراهم نموده و التهاب را کاهش می دهد. پژوهشی که در نشریه پزشکی Neurology منتشر شد، نشان داد افرادی که فاقد سطوح کافی ویتامین B12 بودند، احتمال بیشتری دارد امتیاز کمتر در تست های شناختی کسب نموده و حتی از اندازه مغز کوچکتری نیز برخوردار بودند.

اگر با مغز مه آلود یا دشواری در یادآوری روبرو هستید، کمبود ویتامین B12 می تواند یکی از دلایل احتمالی باشد. مطالعه ای که در نشریه Neurology منتشر شد، نشان داد که مصرف غذاهای سرشار از ویتامین B12 می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در ادامه زندگی را کاهش دهد. مغز مه آلود و مسائل حافظه می توانند دو نشانه هشدار دهنده برای کمبود ویتامین B12 باشند.

کولین

کولین به عملکرد بهتر مغز یاری نموده و سوخت وساز چربی ها را افزایش می دهد. مغز از این ماده مغذی برای فراوری استیل کولین استفاده می نماید که یکی از مهم ترین انتقال دهنده های عصبی درگیر در هوش، عملکرد حافظه و حفظ یکپارچگی ساختاری سیناپس هاست. میزان استیل کولین در بدن با افزایش سن کاهش می یابد و کولین به تحریک فراوری آن یاری می نماید. دی متیل آمین اتانول (DMAE) از نظر شیمیایی شبیه به کولین است و به فراوری و حفظ عملکرد انتقال دهنده عصبی، بهبود حافظه و خلق و خو یاری می نماید.

لسیتین

لسیتین به سوخت و ساز چربی یاری می نماید. این ماده سهمی حدود 30 درصدی از وزن خشک وزن دارد. در زمان خرید مکمل های لسیتین، نمونه هایی که حاوی حداقل 30 درصد فسفاتیدیل کولین هستند را انتخاب کنید. کولین و لسیتین نشان داده اند که برای بیماری پارکینسون مفید هستند. اینوزیتول ماده مهم دیگری است که همراه با کولین به سوخت و ساز چربی و تقویت مغز یاری می نماید.

فسفاتیدیل سرین

فسفاتیدیل سرین یک فسفولیپید است که توانایی بهبود حافظه و قابلیت های شناختی را نشان داده است. این ماده به حفظ یکپارچگی بافت مغز و روان بودن غشاهای سلولی یاری می نماید، از این رو، برای انتقال نورون مفید است. فسفاتیدیل سرین به طور طبیعی در سلول های مغز فراوری می گردد، اما میزان فراوری آن با افزایش سن کاهش می یابد.

ویتامین E

ویتامین E به محافظت از مغز در برابر آسیب رادیکال های آزاد یاری می نماید و به نوبه خود بروز زوال عقل را به تاخیر می اندازد. از منابع غذایی خوب برای این ویتامین می توان به مغزها و دانه های خوراکی، زیتون، روغن زیتون، آووکادو، جوانه گندم، غلات کامل و سبزیجات برگدار اشاره نمود. اگر به میزان کافی از رژیم غذایی خود ویتامین E دریافت نمی کنید، می توانید پس از مشورت با پزشک مصرف یک مکمل را شروع کنید.

نکته: اگر داروهای رقیق نماینده خون مصرف می کنید، پیش از شروع مصرف مکمل ویتامین E با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین C

کمبود ویتامین C می تواند به حساسیت بیش از حد، خستگی، و افسردگی منجر گردد. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می نماید و از سلول های عصبی در برابر رادیکال های آزاد محافظت می نماید. از منابع غذایی خوب برای این ویتامین می توان به مرکبات، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و سبزیجات برگدار مانند اسفناج و برگ های کولارد اشاره نمود. ویتامین های E و C در کنار هم می توانند اثر محافظتی قوی تر در برابر زوال عقل ارائه نمایند.

مواد معدنی: کلسیم، منیزیم، بور، آهن، پتاسیم، روی

کلسیم و منیزیم برای عملکرد درست مغز احتیاج هستند. بور به تقویت هوشیاری ذهنی یاری می نماید. آهن به فراوری انتقال دهنده های عصبی و DNA یاری می نماید. بدون منیزیم، ممکن است هرچه بیشتر مستعد سردرگمی، بی حالی و افسردگی باشیم. پتاسیم برای حفظ سطوح عادی انتقال دهنده های عصبی احتیاج است. طی دوران بارداری، روی به رشد مناسب مغز جنین یاری می نماید.

ویتامین A و ویتامین D

ویتامین A به انتقال اکسیژن بیشتر به مغز و پیشگیری از خستگی یاری می نماید. از سوی دیگر، پژوهشی که در نشریه Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry منتشر شد، نشان داد که سطوح پایین ویتامین D بر عملکرد مغز تاثیر می گذارد. شما می توانید با قرار دریافت در معرض نور خورشید یا مصرف مکمل ها سطوح این ماده مغذی را در بدن خود افزایش دهید.

اسیدهای آمینه

اسیدهای آمینه می توانند به بهبود ظرفیت ذهنی انسان برای لذت بردن از دنیا یاری نمایند. ال-گلوتامین با عبور از سد خونی-مغزی به اسید گلوتامیک تبدیل می گردد. این ماده به عنوان سوخت برای مغز و یک عامل محافظ عمل می نماید. ال-متیونین سلول های مغز را تغذیه نموده و به تقویت تفکر یاری می نماید. ال-فنیل آلانین به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می نماید. این ماده به نوراپی نفرین و دوپامین تبدیل می گردد که این انتقال دهنده های عصبی هوشیاری ذهنی را تقویت می نمایند. ال-تائورین یک آنتی اکسیدان، یک تنظیم نماینده برای سلول های عصبی و یک انتقال دهنده شیمیایی برای مغز است.

ال-تیروزین فراوری دوپامین، نوراپی نفرین و اپی نفرین را تحریک نموده و هوشیاری و آگاهی را تقویت می نماید. همچنین، این ماده به بهبود خلق و خو و افزایش انگیزه یاری می نماید. ان-استیل سیستئین یک آنتی اکسیدان است و به فراوری گلوتاتیون یاری می نماید که عملکرد شناختی را تقویت نموده و زوال عصبی را کنترل می نماید. کوآنزیم کیو10 نیز به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می نماید. با افزایش سن سطوح این ماده در بدن کاهش می یابد.

اسیدهای چرب امگا3

اسیدهای چرب امگا3 برای سلامت مغز اهمیت دارند زیرا حدود 60 درصد این اندام از چربی تشکیل شده است. نورون ها نیز از چربی ها و بافت عصبی تشکیل شده اند. اسید چرب DHA فراوان ترین چربی در مغز و اسید چرب EPA به بهبود سلامت سلول های سیستم عصبی مرکزی و ارائه پشتیبانی ساختاری یاری می نمایند. شیر مادر حاوی DHA است و بر همین اساس تغذیه نوزاد با شیر مادر توصیه شده است.

سطوح پایین DHA با از دست دادن حافظه و بیماری آلزایمر پیوند خورده و با افزایش سن میزان احتیاج به این ماده مغذی نیز بیشتر می گردد.

استیل ال کارنیتین

استیل ال کارنیتین یک اسید آمینه و ترکیب شبه ویتامین است که به تقویت حافظه به وسیله تثبیت غشاها، افزایش فراوری انرژی و افزایش کارایی انتقال عصبی یاری می نماید. این ماده فراوری و جذب استیل کولین توسط مغز را تحریک می نماید.

زنجبیل

نتایج یک پژوهش نشان داد که عصاره زنجبیل و گالانگال (خسرودار) که یکی از اعضای خانواده زنجبیل محسوب می گردد، به مهار فراوری مواد شیمایی التهابی در مغز یاری نموده و به نوبه خود سرعت پیشرفت اختلالات انحطاط عصبی مانند آلزایمر را کند می نماید.

منبع: عصر ایران

4127

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "12 مکمل برای تقویت مغز و حافظه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 مکمل برای تقویت مغز و حافظه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید